تهران برق مرجع خرید تجهیزات برق روشنایی, برق صنعتی

انواع کلید های اتوماتیک هوایی (ACB)

کنتاکت های جرقه زن کلید اتوماتیک در محفظه مخصوص به خود قرار دارند. این محفظه، محفظه جرقه گیر نام دارد که جرقه در آن به وجود می آید. این محفظه وظیفه خنک کردن را نیز به عهده دارد که جنس آن متشکل از برخی مواد نسوز می باشد. دیواره های داخلی این محفظه به گونه ای شکل گرفته است که جرقه نه تنها مجبور به ایجاد شدن نزدیک به یکدیگر می شود، بلکه به کانال مارپیچ موجود بر روی دیواره محفظه جرقه گیر سوق داده می شوند محفظه جرقه گیر با استفاده از صفحات جداکننده فلزی به تعدادی محفظه کوچک تقسیم می شود. صفحات جداکننده فلزی، در واقع تقسیم کننده جرقه هستند و هر یک از محفظه های کوچک به عنوان یک محفظه کوچک تر عمل می کنند. جرقه اولیه به یک سری جرقه های دیگر تقسیم می شود و این باعث می شود که این امر باعث می شود که ولتاژ های جرقه ها بالاتر از ولتاژ کل سیستم باشد که این موضوع منجر به استفاده از آن ها در کاربردهای با ولتاژ کم می شود. در ادامه به مبحث کلید اتوماتیک هوایی (ACB) می پردازیم:

کلید اتوماتیک هوایی مسطح

کلید اتوماتیک هوایی با مجاری هوایی:

(Air Chute Air Break Circuit Breaker)

در قطع کننده هوای کلیدهای اتوماتیک هوایی، دو نوع کنتاکت وجود دارد که عبارتند ازکنتاکت های اصلی و کنتاکت های کمکی یا کنتاکت های جرقه زن. کنتاکت های اصلی از مس و صفحات نقره ساخته شده اند که مقاومت کم تری دارند و جریان را در حالت بسته عبور می دهند. کنتاکت های کمکی یا کنتاکت های جرقه زن از آلیاژ مس ساخته شده اند زیرا در برابر حرارت مقاومت دارند و از آن برای جلوگیری از صدمه زدن به کنتاکت های اصلی در اثر قوس الکتریکی استفاده می شود و در صورت نیاز به سایش می توان آن ها را به راحتی تعویض کرد. در حین کار کلیدهای اتوماتیک هوایی، کنتاکت های جرقه زن یا کمکی در حالت بسته قرار دارند و بعد از عمل کردن کنتاکت های اصلی باز می شوند.

کلید اتوماتیک هوایی خاموش کننده جرقه در اثر فشار مغناطیسی:

(Magnetic Blowout Air Circuit Breaker)

این نوع کلیدها، کنترل مغناطیسی در لحظه جرقه را دارند که باعث از بین رفتن جرقه در دستگاه ها را فراهم می کنند. بع نوعی می توان گفت خاموش کردن و یا از بین بردن جرقه با استفاده از میدان مغناطیسی تهیه شده توسط جریان موجود در سیم پیچ های خاموش کننده متصل به مدارکنترل می شود. همان طور که بیان شد این سیم پیچ ها به سیم پیچ های خاموش کننده شناخته می شوند. میدان مغناطیسی جرقه ایجاد شده در کلید را کنترل و خاموش نمی کند، اما جرقه را به سمت محفظه های جرقه گیر هدایت می کند که در آن جا سرد شده و خاموش می شوند. از این نوع کلیدها تا 11 کیلو ولت استفاده می شود.

خواندن این مقالات به شما توصیه میشود:
کلید اتوماتیک هوایی (ACB) چیست؟

کلید اتوماتیک هوایی انفجاری:

Air Blast Circuit Breaker
از این نوع کلیدها برای ولتاژ 245 کیلوولت، 420 کیلوولت و حتی بیشتر استفاده می شود.

تقسیم بندی این کلید ها شامل سه دسته می شود:

• کلید اتوماتیک هوایی با هوای دمیده شده به صورت محوری Axial blast breaker

کلید اتوماتیک هوایی انفجاری
کلید اتوماتیک هوایی محوری

• کلید اتوماتیک هوایی با هوای دمیده شده به صورت محوری با کنتاکت متحرک جانبی
Axial blast with sliding moving contact
• کلید اتوماتیک هوایی دمیده شده از طرفین Cross Blast ACB

کلید اتوماتیک هوایی با هوای دمیده شده به صورت محوری:

ساختار این نوع کلیدها به گونه ای ست که شامل یک کنتاکت متحرک و یک کنتاکت ثابت می باشد. در کنتاکت ثابت یک نازل در شرایط عادی (بسته) کلید وجود دارد. هنگام بروز خطا، فشار زیادی به داخل محفظه وارد می شود. فشار هوای بالا از طریق ولتاژ دهانه نازل جریان می یابد و برای پایداری کافی است.

 

کلید اتوماتیک هوایی با هوای دمیده شده به صورت محوری

 

کلید اتوماتیک هوایی با هوای دمیده شده به صورت محوری با کنتاکت متحرک جانبی
کنتاکت متحرک روی پیستونی قرار گرفته است که توسط فنر پشتیبانی می شود. این انفجار و دمش جرقه را به سمت الکترود جرقه دار منتقل می کند.

جمع بندی مختصری از مبانی کلید های اتوماتیک هوایی

کلید هوایی معمولاً در ورودی تابلو‌های فشار ضعیف استفاده می‌شود که جریان بالایی دارد و سلکتیویتی کامل بین کلیدهای ورودی و کلیدهای خروجی که از نوع کلیدهای اتوماتیک کامپکت می‌باشند ضروری است. انواع کلیدهای فیکس، کشویی، ۳ پل و ۴ پل قابل استفاده در انواع تابلوهای برق می باشند که به راحتی جهت خرید در دسترس می باشند. کلیدها می توانند به صورت افقی و یا عمودی در تابلو جاسازی شوند. تجهیزات جانبی کلید هوایی شامل رله‌های تریپ (شنت و آندر)، کنتاکت کمکی و خطا، موتور الکتریکی ، اینترلاک، و غیره است. از‌آن‌جا که در این کلید‌ها جرقه در هوای آزاد خاموش می‌شود، کنتاکت‌های کلید باید مسیر زیادی را طی کنند تا جرقه خاموش شود که این یکی از معایب کلیدهای هوایی است. همچنین خاموش کردن جرقه، گازهای اضافی تولید می‌کند که این گاز‌ها باید به طریقی به بیرون راه پیدا کنند (که در شکل بالا نشان داده شده است). این کلید‌ها از نظر ابعاد نیز نسبت به کلیدهایSF6 و خلأ بزرگتر هستند. بر خلاف سایر کلید‌های فشارقوی، در این کلید‌ها دسترسی به کنتاکت‌ های کلید به راحتی و با برداشتن جرقه گیر‌ها امکان‌پذیر است.
کلیدهای هوایی با رنج های جریانی مختلفی تولید می شوند زیرا از آن ها در مدارهای مختلفی از جریان و ولتاژ متفاوتی استفاده می کنند. اما رنج استانداردکلیدهای ACB در محدوده 400آمپر تا 1600آمپر قرار دارد و به طور مشابه، کلاس دیگری از این کلیدها در رنج 2000آمپر تا 5000آمپر قرار دارد. رنج جریانی کلیدهای اتوماتیک در همه جا یکسان و استاندارد می باشد اما ولتاژ، درجه بندی فیزیکی در کارخانه های تولیدی مختلف می تواند متفاوت باشد.

به طور کلی می توان به چند مورد از مزایای این نوع کلیدها اشاره کرد:

• عملکرد این کلیدها بسیار آسان و ساده است.
• کل ساخت و ساز ساده و ارزان است و از لحاظ هزینه ای تا حدودی برای کاربران و مشتریان مقرون به صرف می باشد.
• یکی از نیازهای ساده تعمیر و نگهداری این کلید فقط نظارت بر فشار هوا در محفظه مخصوص به خود است.
• خطرات آتش سوزی در صورت آسیب دیدن عایق محفظه مانند مورد کلیدهای قطع کننده روغن اتفاق نمی افتد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کلید اتوماتیک هوایی، کلید پریز و … می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی نمایند.

Rate this post
آخرین مقالات