تهران برق مرجع خرید تجهیزات برق روشنایی, برق صنعتی

کاربرد چراغ پروژکتور (SMD, LED, COB)

چراغ های پروژکتور مشابه چراغ های رفلکتوری می باشد. آن ها حاوی یک لامپ در یک کاسه استیل با آینه هستند تا به عنوان منعکش کننده، رفلکت و عمل کنند. چراغ پروژکتور دارای لنزهایی است که به عنوان ذره بین عمل می کند و باعث افزایش روشنایی پرتو می شود. در ادامه به مبحث کاربرد چراغ پروژکتور نیز می پردازیم:


رفلکتور چراغ ها:


در چراغ ها از رفلکتورهای متفاوتی بسته به نوع لامپ آن، می توان استفاده نمود که در زیر به برخی از آن ها اشاره می شود:

  • الف: قاب با ورق آهن، رنگ آمیزی شده با رنگ لعابی سفید منعکس کننده ی نور، که در این نوع ضخامت ورق می بایست مورد توجه قرار گیرد که بتواند وزن لامپ و حباب و وسایل مربوزه را تحمل نماید و همچنین لعاب روی ورق بایستی در برابر حرارت مقاوم بوده و پوسته نشود.
  • ب: قاب های چدنی
  • ج: قاب های آلومینیومی با رفلکتور انودایز شده که بیشتر در چراغ های خیابانی، نور افکن ها یا همان پروژکتورها و چراغ های دکوراتیو مورد استفاده دارد.
  • د: قاب های ساخته از پلاستیک فشرده ی مقاوم در برابر حرارت و ضربه با رنگ منعکس کننده ی نور.

کاربرد پروژکتور:


برای ایجاد یک ساختمان در مقیاس بزرگ و تجاری و برای استفاده در فعالیت های بازاریابی، بهترین راه حل برای تصویر ساختمان در فضای باز نور نمای آن می باشد. تاسیسات بیرونی و نورپردازی ساختمان هر دو تاثیرات زیادی دارند. طراحی نورپردازی خلاقانه می تواند ساختمان ها را به تاسیسات هنری تبدیل کند.
از پروژکتورها عموماً در محوطه های باز یا پارکینگ ها وابسته به شرایط نور محیط و رنگ ساختمان، استفاده می شود. در این گونه فضاها برای این که روشنایی کافی به نقاط دور از محل نصب چراغ برسد، چراغ هایی به کار گرفته می شوند که حداکثر شدت نور آن ها در زوایای عمودی 70 تا 75 درجه اتفاق می افتد. پروژکتورها دارای قدرت بسیار بالایی از ۸۶،۰۰۰ لومن تا ۱۰۰۰۰۰ لومن هستند.
با استفاده از این چراغ ها می توان فاصله چراغ های مجاور را تا حدود 5/4 برابر ارتفاع نصب، انتخاب نمود و یکنواختی کافی در شدت روشنایی بدون ایجاد چشم زدگی به دست آورد. شدت نور این چراغ ها بعد از 75 درجه به سرعت کاهش می یابد به طوری که شدت نور در 85 درجه قابل صرفنطر است و در زوایای بزرگتر از 90 درجه شدت نور صفر است. قابل ذکر است در محوطه های باز می توان پایه های این چراغ ها را در هر نقطه دلخواه نصب کرد.

لامپ های پروژکتور:


لامپ های پروژکتوز باید در محیط آزاد، خنک، عاری ازگرد و غبار نگهداری شوند تا به حداکثر رساندن عمر لامپ و به حداقل رساندن هزینه عملیاتی کمک شود.
انواع مختلفی از لامپ ها در پروژکتورقابل استفاده می باشند که عبارتند از:
1) لامپ های متال هالید که شامل لامپ های با تخلیه بالا هستند. لامپ های متال هالید در اواخر دهه ۱۹۶۰ اختراع شدند، که درآن ها، ترکیبی از نمک های فلزات نادر و بخار جیوه برای تبدیل شدن به نور استفاده کرده اند. عمر متوسط آن ها حدود ۳۰۰۰ ساعت می باشد. لامپ های UHP توسط فیلیپس در سال ۱۹۹۵ به عنوان یک جایگزین کارآمدتر برای فلز هالید بدست آمد. درخشندگی مشابهی با انرژی کم تر نسبت به متال هالید دارد و همچنین حدود ۳۰۰۰ ساعت متوسط عمردارد.
2) لامپ های LED که دارای عمر طولانی و مناسب برای پروژکتورها که اساساً لامپ ها نوری بسیار کوچک (دیود ساطع کننده نور) هستند. اما بر خلاف لامپ هایمعمولی، LED به طور مستقیم در یک مدار الکتریکی قرار می گیرد و با جریان الکترون ها روشن می شود. فقدان رشته به LED اجازه می دهد تا کارآمدتر از لامپ های معمولی عمل کنند. آن ها به اندازه کافی گرم نمی شوند و به قدرت الکتریکی بسیار کمتری نیاز دارند. LEDها عاری از جیوه هستند و و می توانند به سرعت و به طور همزمان برق داشته باشند.
3) پروژکتورهای ترکیبی که شامل LED و لیزر هستند، سازگار با محیط زیست و قدرت کمتری مصرف می کند. در پروژکتور ترکیبی، از LED قرمز و یک لیزر آبی استفاده می کند. یک عنصر فلورسنت نور لیزری آبی را به نور سبز تبدیل می کند. این نوع لامپ ها، تا ۲۰،۰۰۰ ساعت عمر دارند. آن ها به حداکثر درخشندگی خود در عرض هشت ثانیه می رسند و نیاز به هیچ دوره خنک کنندگی ندارند. لیزرها و LED ها می توانند در شدت نور و رنگ های متنوع مورد استفاده قرار گیرند.

لیست محصولات پروژکتور

لیست محصولات پروژکتور COB

لیست محصولات پروژکتور LED

لیست محصولات پروژکتور SMD

لیست محصولات پروژکتور وال واشر

 

Rate this post
آخرین مقالات