تهران برق مرجع خرید تجهیزات برق روشنایی, برق صنعتی

کامپکت اتوماتیک (MCCB) چیست ؟

کلید اتوماتیک کامپکت یا MCCB تجهیزات 3 حالته (قطع، وصل و خطا) حساس و قطع کننده جریان های اضافی یا اتصال کوتاه می باشند. این کلیدها در یک محفظه مقاوم و عایق بندی شده مونتاژ می شوند. “بسته به مقدار حفاظت مورد نظر، کلیدهای MCCB به طور ناخودآگاه کمبود ولتاژ، اضافه جریان و اتصال کوتاه را حس می کنند.”

ساختار کلید اتوماتیک کامپکت

ساختمان برخی از کلیدهای قطع کننده به شکلی است که می توان حفاظت مدار دیگری به آن ها اضافه نمود به این معنا که اگر کلید بر روی یک مدار اتصال کوتاه شده ببندیم، ضمن عمل بسته شدن، رله اضافه جریان کلید به سرعت عمل می کند و منجر به قطع شدن آن می شود. این نوع کلیدها ممکن است صرفاً به اطلاعات بیرونی اتکا کنند تا عملکرد اولیه خود را انجام دهند و بلافاصله می توان مجدداً به حالت اول برگرداند و از آن استفاده نمود. یک کلید اتوماتیک کامپکت ممکن است دارای رنج جریانی کمتری نسبت به جریان در نظر گرفته شده توسط کارخانه سازنده و همچنین چندین تریپ برای یک کلید مشخص وجود داشته باشد.
!!! محفظه خاموش کننده جرقه یا همان جرقه گیر داخلی این کلید، ظرفیت جریان قطع را، متناسب با مشخصه های عایق کاری و گرمازدایی آن مشخص می کنند.
جرقه بین کنتاکت ها زمانی رخ می دهد که از یکدیگر جدا شوند. در این حالت کلید باید قادر به قطع کردن جریان نا متناسب باشد. اهرم مکانیزم، وظیفه قطع و وصل کلید را به عهده دارد به گونه ای که فنر موجود در آن با وارد کردن نیرو به اهرم های مکانیزم باعث بسته / باز شدن کنتاکت ها می شود.
نکته: کلید کامپکت اتوماتیک یک قطع کننده جریان است و به هنگام وقوع یک خطا (اتصال کوتاه یا اضافه جریان) نمی توان شاسی آن را به وضعیت وصل (روشن) برگرداند.

ساختار کلید اتوماتیک کامپکت
ساختار کلید اتوماتیک کامپکت

“کلیدهای اتومایتک کامپکت (MCCB) محدود به استفاده در مدارهای ولتاژ پایین یا ولتاژ متوسط می باشند. “
با جریان متناوب (AC)، کلیدهای کامپکت، برای اتصال کوتاه در مدارات در حداقل فضا و حجم ظرفیت قطع کنندکی بالایی را به وجود می آورند. در سیستم های دارای جریان متناوب (AC) یا جریان مستقیم (DC)، این نوع کلیدها اغلب اولین تجهیز حفاظتی برای رفع مشکلات سیستم الکتریکی می باشند.
!!! برای مدارات با ولتاژ پایین و ولتاژ متوسط، رنج کلیدهای قطع کننده معمولاً یکسان هستند.

المان های قطع کننده کلید MCCB


تجهیزات قطع کننده، مکانیزم کلید اتوماتیک را در حین اتصال کوتاه یا اضافه بار با استفاده از رله حرارتی یا رله مغناطیسی قطع می کنند. برخی از این کلیدها دارای تریپ دستی (کلید فشاری) هستند که در قسمت جلوی قطع کننده قرار دارد و با فشردن آن کلید میله تریپ تغییر وضعیت داده و باعث عمل کردن مکانیزم تریپ شده و کلید قطع می شود.
“حداکثر تنظیم جهت قطع کلید در مواقع ایجاد اتصال کوتاه می باشد که اعداد و نسبت های آن از سایز کلید بزرگتر می باشد و می بایست برای تنظیم، حداقل میزان جریان در مدار را مشخص کرد.”

لیست محصولات کلید اتوماتیک کامپکت (MCCB) تهران برق

Rate this post
آخرین مقالات