تهران برق مرجع خرید تجهیزات برق روشنایی, برق صنعتی

کلید دو طرفه ژنراتور و برق شهر

کلید دو طرفه ژنراتور و برق شهر

سوئیچ دو طرفه ژنراتور برای انتقال برق از شبکه برق مجتمع با کاربری های متفاوت مانند مسکونی، تجاری، اداری و … به یک ژنراتور موجود در آن محل به هنگام وقوع قطع برق طراحی شده است. این نوع کلید ها با نام کلید انتقال نیز شناخته شده اند. زمانب که یک مجتمع دچار قطعی برق شده باشد می تواند از طریق کلید دو طرفه ژنراتور و برق شهر به ژنراتور سوئیچ شود. اگرچه ده ها نوع مختلف سوئیچ دو طرفه وجود دارد، بیشتر آن ها در یکی از دو دسته مختلف به صورت خودکار و دستی قرار می گیرند. در نوع دستی این کلیدها سه حالت زیر وجود دارد:

  • صفر ( ۰ ) برای حالت خاموش
  • حالت ۱ (یک) برای برق شهر
  • حالت ۲ ( دو ) برای برق دیزل ژنراتور
  •  

همچنین کاربرد این نوع تابلو بیشتر در جریان های تکفاز رایج است و برای جریان های سه فاز به ویژه در آمپر های بالا خطرناک می باشد. این کلیدها در مدل های ۳ پل و ۴ پل با لوازم جانبی بسیط مانند انواع پلاتین های کمکی، هندل، اینترلاک ها و… عرضه می شوند.  اگر از نوع خودکار یا اتوماتیک باشد، به هنگام قطعی برق، روشنایی و در واقع برق آن مجتمع به صورت خودکار رو شن می گردد و نیاز به تعویض دستی ندارد. اما اگر از نوع دستی استفاده شده باشد، باید سوئیچ را به وصئرت دستی بچرخانیم تا برق را از شبکه برق مجتمع (یعنی برق شهر) به ژنراتور تبدیل یا همان انتقال دهیم.

این نوع سوئیچ ها هر روزه محبوب تر و مورد استفاده بیشتری قرار می گیرند زیرا در این نوعصنعت بسیار پر کاربرد می باشد. طبق گزارشات ماهیانه برای قطعی برق، به طور متوسط در سال 2000، در هر ماه حدود 5/2 شبکه برق قطع می شود. بیشتر این قطعی ها ممکن است از حوادثی مانند طوفان رخ داده باشد. برخی دیگر ممکن است از خرابی سخت افزاری رخ داده باشند. نداشتن برق در خانه ها و یا خیلی دیگر از ساختمان ها با سایر کاربری ها، واقعا زندگی و امور را مختل می نماید. مثلاً در فصول مختلف سال باعت رفتن گرما در زمستان و یا نداشتن هوای خنک و مطلوب در فصل تابستان بسیار آزار دهنده و در خیلی از مواقع خطرناک خواهد بود. اما در صورتی که از یک ژنراتو برق استفاده نمایید به راحتی می توانید به همه امور خود رسیدگی کنید. همچنین در برخی مشاغل قطعی برق موجب به بار آوردن خسارات و زیان های جبران ناپدیری می شود.

عملکرد کلید دو طرفه چنج اور ژنراتور برق

  • کلید دو طرفه چنج اور، در همه ساهعات ولتاژ ورودی را مدار برق مانیتور می کند.

  • هنگام قطع برق، سوییچ انتقال خودکار بلافاصله مشکل را حس می کند و به ژنراتور برای شروع کار سیگنال ارسال می کند.
  • هنگامی که ژنراتور با سرعت مناسب کار می کند، کلید دو طرفه اتوماتیک با خیال راحت مدار را خاموش می کند و همزمان مدار برق ژنراتور را از سمت ژنراتور باز می کند.
  • در عرض چند ثانیه، سیستم ژنراتور شما شروع به تهیه برق به مدارهای بحرانی و اضطراری خانه یا محل کار شما می کند. سوئیچ انتقال همچنان به نظارت بر شرایط مدار برق ادامه می دهد.
  • هنگامی که کلید دو طرفه اتوماتیک حس می کند که ولتاژ خط به حالت پایدار برگشته است، بار الکتریکی را دوباره به مدار انتقال می دهد و مانیتورینگ را از سر می گیرد. در این حال ژنراتور برای خنک کردن موتور خود برای چند دقیقه وارد عمل می شود و عین حال کل سیستم را برای رخداد بعدی نیز مانیتور می کند.

برندهای متفاوت این کلید ها

  • کلید دو طرفه چنج اور سکومک
  • کلید دو طرفه چنج اور تلرگان
  • کلید دو طرفه چنج اور چینت
  • کلید دو طرفه چنج اور اشنایدر
  • کلید دو طرفه چنج اور زاویر
  • و انواع دیگر…

رنج جریانی کلید چنج اور

کلید چنج اور سکومک یا کلید چنج اور تلرگان یا برندهای دیگر طبق استاندارد برای این نوع کلیدها با توجه به بار دائمی آن ها می توان رنج جریان را در نظر گرفت یعنی حداکثر مقدار برای سه ساعت یا بیشتر تحمل نماید. سوئیچ های انتقال تفاوت زیادی با سایر تجهیزات اضطراری دارند زیرا باید دائماً جریان را به بارهای بحرانی، یا از منبع طبیعی نیرو یا منبع اضطراری منتقل کنند. در حالی که، یک ژنراتور موتور آماده به کار معمولاً فقط در مواقع اضطراری برق را تأمین می کند.

کلیدهای چنج اور اتوماتیک برای دیزل ژنراتورها معمولاً برا رنج جریان مداوم 30 الی 4000 آمپر تولید می شوند. به طور معمول، رایج ترین استفاده از رنج های چریانی آن ها شامل 30، 40، 70، 80، 100، 150، 225، 260، 400، 600، 800، 1000، 1200، 1600، 2000، 3000 و 4000 آمپر است.

فن آوری کلید دوطرفه  مدرن قادر است 100٪ جریان نامی را در دمای محیط 40 درجه سانتیگراد حمل کند. سوئیچ های انتقال که دارای انتگرال در دستگاه های محافظ فعلی هستند، ممکن است به یک جریان بار مداوم بیش از 80٪ از رنج سوئیچ محدود شود. در کلیدهای مدرن و امروزی اقدامات کنترلی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که بیش از 80٪ بار دائم نیست. با این حال، در کلدهای قدیمی تر، خرابی سیستم برای بیش از 80٪ امکان پذیر است.

مزیت های کلید دو طرفه اتوماتیک

  •  قابلیت عملکرد به صورت دستی و کنترل از راه دور
  • قابلیت اتصال به رله های چنج آور و انواع مدار الکتریکی جهت ساخت چنج آور خودکار
  • قابلیت قفل مکانیزم از محل برای جلوگیری از عدم عملکرد دستی و کنترل از راه دور
  •  لوازم جانبی و تکمیلی گسترده مانند انواع هندل، پلاتین های کمکی و …

مفهوم کلی کلید چنج اور

فرض کنید از یک ups یا ژنراتور اضطراری استفاده می‌کنید، با قطع برق شهر به‌صورت خودکار ورودی برق از برق شهری به برق ژنراتور اضطراری یا ups جابه‌جا می ‌شود. در واقع از دو منبع ورودی یک خروجی داریم که در صورت عدم اتصال هر کدام، از ورودی دیگر استفاده می ‌شود. در اصطلاح علمی این تابلو برای سنکرون یا پارالل کردن برق شهر با یک نوع ورودی دیگر کاربرد دارد و خاصیت این نوع تابلو برق این است که هیچ ‌وقت قطعی برق نخواهید داشت. به تابلو برق چنج آور، تابلو ATS (Automatic Transfer Switch) یا AMF (Automatic Mains Failure) نیز گفته می‌شود، با این تفاوت که تابلو AMF دارای سیستمی برای کنترل دیزل ژنراتور است ولی تابلو ATS فقط المان ‌هایی برای کنترل بریکر یا کنتاکتورهای تابلو برق چنج آور دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کلید دو طرفه ژنراتور و برق شهر می توانید با کارشناسان ما از طریق صفحه ی تماس با ما در ارتباط باشید.

جهت مشاهده مقالات تهران برق کلیک کنید

Rate this post
آخرین مقالات