تهران برق مرجع خرید تجهیزات برق روشنایی, برق صنعتی

کلید مینیاتوری LS

شرکت LS الکتریک

می توان گفت کمپانی LS واقع در کشور کره جنوبی تقریباً یکی از رهبران در راه حل های اتوماسیون صنعتی و صنعت برق می باشد که به صورت جهانی مورد حمایت مصرف کنندگان خود قرار گرفته است. شرکت و کارخانجات LS حدود 84 سال پیش سال یعنی در سال 1936 تاسیس گردید و به مرور زمان بسته به نیاز روز جهانی گسترش و پیشرفت پیدا کرد. صنایع مختلفی توسط این کمپانی پدید آمدند که در حوزه های متفاوتی فعالیت می کنند. زیر مجموعه هایی که تحت نظارت اصلی شرکت LS هستند دارای فعالیت هایی در حوزه: کابل، سیستم صنعتی مانند برق، فلزات، مس، تجهیرات الکتریکی و … می باشند.

کلید مینیاتوری LS

کلید مینیاتوری LS به طور خودکار مدار الکتریکی را در شرایط غیر طبیعی شبکه با استفاده از شرایط اضافه بار و همچنین وضعیت معیوب خاموش می کند.MCB  تا حد امکان در حفاظت از بارهای انتهایی مورد استفاده قرار می گیرند. کلمه MCB مخفف عبارت Miniature Circuit Breaker به معنی همان کلید مینیاتوری می باشد که در بین برخی افراد واژه اشتباه فیوز نیز رایج شده است. در واقع فیوز قطعه ای الکتریکی است که یک بار مصرف هست و قابلیت ذوب شدن دارد. رنج جریانی کلید مینیاتوری LS از 10 آمپر الی 125 آمپر می باشد که باید متناسب با جریان عبوری از مدار آن را انتخاب نمود. پس کلید مینیاتوری انتخاب شده باید توان کافی داشته باشد که در شرایط متفاوت بتواند جریان مدار را قطع نماید. از لحاظ دیدگاه رقابتی برند LS جزء یکی ار برندهای بنام و معروف در همین حوزه می باشد که کاربران و مصرف کنندگان زیادی جهت خرید کلید مینیاتوری LS به سایت تهران برق مراجعه می نمایند. رده های متفاوتی با رنج جریانی و فازهای مختلفی برای انواع مکان ها با کاربری های گوناگون در کلیدهای مینیاتوری برند LS تولید شده است که در حال حاضر به فروش می رسند. همچنین به کیفیت این محصولات می توان اشاره کرد که مجدداً در گروه بهترین های خود قرار دارند. قیمت مناسب و کیفیت خوب انواع کلیدهای مینیاتوری LS یکی از مزایای آن ها به شمار می آید.

ویژگی های ساختاری کلید مینیاتوری LS

  • سطح تمحل اتصال کوتاه: کلیدهای MCB باید در درجه ای مرود استفاده قرار گیرند که بتوانند در شرایط اتصال کوتاه سریع و بدون درنگ مدار را قطع نماید.به هنگام قطع مدار به علت این که جریان عبوری بیش از حد بالا می باشد در تیغه های کنتاکت کلید مینیاتوری آرک یا همان جرقه زده می شود که اگر کناکت ها نتوانند تحمل کنند ذوب خواهند شد. همچنین کلید MCB از سطح تحمل اتصال کوتاه پایینی (6 الی 16 کیلو آمپر) برخوردار می باشد.
  • منحنی قطع قابل تنظیم: منحنی قطع کلیدهای MCB ثابت می باشد و قابل تنظیم نیست.
  • وصل مجدد خودکار کلید: در این نوع کلیدها امکان تنظیم و یا وصل مجدد کلید از راه دور یا به صورت ریموت وجود ندارد بدین معنا که، در زمانی که کلید به هر علتی قطع شده باشد می خواهیم آن را مجدداً وصل نماییم که این امر نیازمند یک موتور است و چون قابلیت در کلید مینیاتوری وجود ندارد نمی توان این کار را انجام داد. (این امر نه تنها در برند LS امکان پذیر نیست بلکه در هیچ برند دیگری وجود ندارد و برای امکان پذیر بودن این امر باید از نوع دیگری ازکلیدهای مینیاتوری مانند MCCB استفاده نمود.)
  • شانت تریپ: در کلید میتیاتوری امکان قطع کلید بدون هیچ گونه رخداد خطا وجود ندارد و دقیقاً مانند مورد ذکر شده در بالا باید از نوع دیگری از کلیدها استفاده کرد مانند کلید MCCB.
  • تعداد دفعات قطع و وصل زیاد در کلیدهای مینیاتوری باعث آسیب رسیدن به آن می شود لذا می بایست از بروز این اتفاق جلوگیری به عمل آورد.
  • به هنگام قطع برق و زمانی که از کلید MCB استفاده شده باشد نمی توان از این مورد مطلع گردید.

مشخصات روی کلید مینیاتوری LS

برای شروع بهتر است به این موضوع اشاره داشته باشیم که در کلید مینیاتوری LS دو نوع جریان مورد بحث می باشد:

  • جریان لحظه ای
  • جریان نامی

جریان لحظه ای: بر روی کلیدها مقدار جریان تقریباً بزرگی درج شده است مانند 3000 یا 6000 و این عدد در کادر مستطیل شکلی قرار می گیرد که همان جریان لحظه ای می باشد. در واقع جریان لحظه ای به جریانی گفته می شود که در یک لحظه (کمتر از یک ثانیه) کلید تحمل عبور این جریان را دارد. در زیر این عدد یک عدد دیگر درج می شود که نشان دهنده کلاس انرژی کلید می باشد.

جریان نامی: جریان نامی به حداکثر جریانی اتلاق می گردد که یک کلید مینیاتوری تحمل آن را دارد و اگر جریانی بیشتر از جریان نامی که روی کلید درج شده است عبور نماید، کلید MCB مدار را قطع خواهد کرد.

حال به ادامه مطلب اعداد و اصطلاحاتی که روی کلید حک شده است بپردازیم. بر روی کلیدهای مینیاتوری حروف و اعدادی نوشته شده است مانند: (C6) که حرف C نشان دهنده تیپ کاری کلید و عدد 6 جریان نامی (حداکثر جریان عبوری مجاز) کلید می باشند. حال می بایست انوله تیپ های کلیدهای مینیاتوری LS را مورد بررسی قرار دهیم.

انواع تیپ های کلید مینیاتوری LS

تیپ B: این نوع کلیدها مخصوص سیستم های روشنایی هستند که به سرعت در مقابل جریان اضافه از خود واکنش نشان می دهند. در بازار و همچنین جامعه مهندسین به کلیدهای تندکار نیز معروف هستند.

تیپ C: این کلیدها برای راه اندازی موتورهایی با تئات الکتریکی کم که جریان راه اندازی بالایی ندارند مور استفاده قرار می گیرند مانند موتورهای کولرهای گازی یا پمپ آب، پریزها و … .

تیپ D: از این نوع کیلدها برای موتورهایی با جریان ناگهانی بالا که جریان راه اندازی بالایی دارند استفاده می نمایند. این کلیدها توانایی تحمل جریان لحظه ای 10 تا 14 برابر جریان نامی خود را دارند و به نام کلید کندکار معروف هستند.

تیپ K: از جمله کاربردهایی که کلیدهای تیپ K دارند استفاده آن ها در مدارت قدرت می باشد. حساسیت در اضافه بار در این نوع کلیدها نسبت به سایر کلیدها بیشتر است یعنی اگر موتور بار اضافه را تحمل کند این کلید سریع موتور را خاموش خواهد کرد. اتسفاده از این کلید برای موتورهایی که زیر بار هستند توصیه می شود.

تیپ Z: نام مصطلح این کلیدها تندکارحساس می باشد. در این کلیدها هنگامی که جریان عبوری از جریان نامی بیشتر شود در یک مدت زمان خاص (که از تمامی تیپ ها کمتر است) خیلی سریع فرمان قطع را صادر می کند. حساسیت این نوع کلیدها هم در موقع اضافه بار و هم هنگام بروز اتصال کوتاه از تمامی کلیدها بیشتر است و در صورت بروز خطا مدار را سریع قطع می کند، بنابراین کاربرد این نوع کیلد مینیاتوری LS در مدارات با حساسیت بالا از جمله مدارات الکترونیکی می باشد.

لیست قیمت کلید مینیاتوری LS

همانند سایر تجهیزات الکتریکی حفاظتی دیگر که در سایت تخصصی تهران برق معرفی گردیده است، در خصوص کلید مینیاتوری LS نیز می توانید با مراجعه به فروشگاه آنلاین تهران برق خرید کلید مینیاتوری LS را انجام دهید. کارشناسان ماهر این بخش در جهت پاسخگویی به سوالات متعدد شما عزیزان کوشا هستند. لیست قیمت انواع کلید مینیاتوری LS در دسته بندی مخصوص به خود در سایت وجود دارد. همچنین مختصری از مشخصات فنی آن ها نیز قید گردیده است که موجب کمک و راهنمایی اندکی به کاربران این محصول خواهد بود.

Rate this post
آخرین مقالات