تهران برق مرجع خرید تجهیزات برق روشنایی, برق صنعتی

کلید کامپکت MCCB چیست؟

کلید کامپکت MCCB که مخفف Molded case circuit breaker می باشد نوعی از وسایل حفاظت الکتریکی می باشد که معمولاً در مواقعی استفاده می شود که جریان از حد مجاز کلید مینیاتوری بالاتر می رود. همچنین در کاربردهایی برای هر رنج جریانی مورد استفاده قرار می گیرند که نیاز به تریپ های قابل تنظیم می باشد که این تنظیمات در کلیدهای MCB موجود نیست. در واقع می توان گفت به منظور حفاظت از تاسيسات روشنايي، برق صنعتي، سيم، كابل و ماشين آلات در برابر اضافه بار و اتصال كوتاه از كليد اتوماتيك استفاده مي گردد . كليدهاي اتوماتيك به لحاظ بعضي از مزايا نسبت به کلیدهای مینیاتوری از قبيل قطع همزمان سه فاز و در نتيجه جلوگيري از دو فاز شدن برق و سوختن موتورها، قابل بهره برداري بودن بعد از هربار قطع كاربرد گسترده اي پيدا كرده اند.

تعریف کلید MCCB و نحوه عملکرد آن

MCCB نوعی از وسایل حفاظت الکتریکی است که می توان برای طیف وسیعی از ولتاژها و فرکانس های ۵۰ هرتز و ۶۰ هرتز به کار برد. تفاوت اصلی بین کلید کامپکت MCCB و کلید مینیاتوری MCB این است که کلید کامپکت می تواند تا نرخ جریانی ۲۵۰۰ آمپر را داشته باشد، و تنظیمات تریپ آن معمولاً قابل تنظیم هستند. تفاوت دیگر این است که کلیدهای MCCB از نظر ظاهری از MCB بزرگتر هستند. این نوع کلیدها همانند اکثر کلیدهای مدار شکن دیگر، سه کاربرد و وظیفه اصلی دارند:

کاربرد کلید کامپکت MCCB 

1- حفاظت در برابر اضافه جریان:

جریان های کاری که بیش از مقدار مجاز و طولانی تر از آنچه که برای کاربرد معمول می باشد.

2- حافظت در برابر خطاهای الکتریکی:

در طول یک خطا مانند اتصال کوتاه یا خطای خط، جریان های بسیار بالایی وجود دارند که باید فوراً قطع شوند.

3- تغییر وضعیت قطع یا وصل بودن (on/off):

این عملکرد به نسبت سایر عملکردها معمول تر می باشد اما در شرایطی که کلید یا سوئیچ دستی مناسب وجود نداشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد. رنج وسیع جریانی که برای این نوع کلیدها وجود دارد این امکان را به وجود آورده است که در کاربردهای مختلفی استفاده شوند. رنج های جریانی موجود از 15 آمپر شروع و تا 2500 آمپر ادامه دارند که به آن ها این امکان را می دهد در هر دو کاربرد توان پایین و توان بالا استفاده شوند.

مکانیزم عملکردی کلید کامپکت MCCB

مکانیزم حفاظت کلید MCCB همان اصولی ست که در سایر مدارشکن ها و کلیدهای حفاظتی مغناطیسی-حرارتی وجود دارد.

• حفاظت اضافه بار توسط مکانیزم حرارتی انجام می شود. MCCB یک کنتاکت بی متالی دارد که در واکنش به تغییرات دما منبسط و منقبض می شوند. تحت شرایط نرمال، کنتاکت ها اجازه عبور جریان از MCCB را می دهند. با این حال به محض این که جریان از مقدار تنظیم شده تجاوز کند، کنتاکت ها شروع به گرم شدن و منبسط شدن خواهند کرد. حفاظت حرارتی در برابر اضافه بار، با کمی تاخیر زمانی طراحی شده است زیرا در ابتدای شروع کار جریان اضافی کمی عبور می کند که این بخش در بسیاری از دستگا ها نرمال و معمول می باشد. با این حال، هر شرایط جریان اضافی بیش از حد مجاز نشان دهنده یک اضافه بار است، به همین دلیل عملکردکلید MCCB برای محافظت از تجهیزات و پرسنل مورد انتظار می باشد.

• از طرف دیگر، حفاظت در برابر خطا با القای الکترومغناطیسی انجام می شود و پاسخ آن لحظه ای است. جریان خطا باید بلافاصله قطع شود، مهم نیست که مدت زمان آن کوتاه یا طولانی باشد. هر زمان که خطایی رخ می دهد، جریان بسیار بالا باعث به وجود آمدن یک میدان مغناطیسی در سیم پیچی که در داخل MCCB می شود، که این القای مغناطیسی باعث واکنش کنتاکت ها و در نتیجه قطع جریان می شود. به عنوان مکمل برای مکانیزم حفاظت مغناطیسی، جهت تسهیل در قطع جریان، یک جرقه در داخل محفظه کلید MCCB رخ می دهد که سطح تحمل تیغه ها به هنگام اتصال کوتاه و جرقه بسیار بالا می باشد.

همانند انواع کلیدهای حفاظتی، این کلید دارای یک سوئیچ قطع کننده (ارتباط) می باشد که برای انجام دادن تریپ دستی استفاده می شود. این سوئیچ زمانی استفاده می شود که تغذیه مورد نیاز دستگاه باید قطع شود مثلاً جهت تعمیر، سرویس و نگهداری تجهیزات و سیستم.

ساختمان کلید کامپکت MCCB

1) کنتاکت ها:

اجزا و قطعاتی هستند که با باز و بسته شدن خود، وظیفه قطع و وصل جریان در مدار را بر عهده دارند. کنتاکت های یک کلید می توانند در یک امتداد و یا با هم موازی قرار گیرند. در شرایطی که کنتاکت ها در یک امتداد قرار دارند، میدان مغناطیسی ایجاد شده ناشی از عبور جریان از کنتاکت ها تاثیر زیادی بر روی هم ندارند. اما در حالت موازی این میدان ها بر روی یکدیگر تاثیر گذاشته و سعی می کنند تا کنتاکت ها را از هم دور کند. این وضعیت در جریان های زیاد ناشی از اتصال کوتاه، باعث از هم جدا شدن سریع کنتاکت ها می شود.

2) جرقه گیر:

به محض جدا شد کنتاکت ها از یکدیگر، اختلاف پتانسیل بین کنتاکت ها، باعث یونیزه شدن هوای اطراف کنتاکت ها شده و این هوای یونیزه شده قابلیت عبور جریان را برای مدت زمانی دارا می باشد که باعث تولید و ایجاد جرقه بین بین کنتاکت ها می شود این شرایط تا دور شدن و ایجاد فاصله کافی بین کنتاکت ها ادامه یافته تا حدی که فاصله بین آنها آنقدر زیاد شود تا جرقه خاموش شود . اگر به هر دلیل جرقه برای مدت زیادی باقی بماند، باعث تولید حرارت زیادی می شود که می تواند موجب سوختن و آسیب به کنتاکت ها شود. این حرارت شدید همچنین فشار گاز زیادی ایجاد می کند که ممکن است باعث انفجار کلید شود. بنابراین جرقه بایستی در کوتاه ترین زمان ممکن خاموش شود. برای اینکار از جرقه گیر استفاده می شود. جرقه گیر از چند صفحه U شکل تشکیل گردیده است که اطراف کنتاکت قرار دارند زمانی که کنتاکت ها از هم جدا می شوند، جرقه به دلیل انتخاب کوتاه ترین مسیر در هوا، از بین صفحات عبور می کند. در واقع جرقه کم مقاومت ترین مسیر برای عبور را انتخاب می کند. این شرایط باعث تقسیم جرقه به جرقه های کوچکتر در بین صفحات شده و سرعت خاموش شدن جرقه را افزایش می دهد.

ساختمان کلید کامپکت MCCB

3) مکانیزم قطع و وصل کننده کلید:

این مکانیزم وظیفه قطع و وصل کلید را بر عهده دارد. زمانی که کلید را از وضعیت قطع OFFبه وضعیت وصل ONمی بریم، فنر با اعمال نیرو به اهرم های مکانیزم باعث بسته شدن کنتاکت ها می شود. در موقع قطع کلید، فنر این نیرو ذخیره شده برای اعمال فشار بر روی بازوی عمل کننده مورد استفاده قرار می گیرد و باعث باز شدن کنتاکت ها می شود.

4) تریپ:

این قسمت از کلید در حقیقت بخش هوشمند کلید را تشکیل می دهد که به شکل دستی یا اتوماتیک دستور تریپ یا قطع کلید را صادر می کند. این قسمت از کلید از رله های مختلفی مانند رله حرارتی و الکترو مغناطیسی برای تشخیص خطا استفاده می کند . این واحد به واحد قطع و وصل مرتبط است.

لیست محصولات کلید اتوماتیک کامپکت تهران برق

4.7/5 - (16 امتیاز)
آخرین مقالات