تهران برق مرجع خرید تجهیزات برق روشنایی, برق صنعتی

کنتاکتور چیست؟

یک کنتاکتور(Contactor) مانند رله می ماند، اما با این تفاوت که کنتاکتور در برنامه هایی استفاده می شود که به جریان بالاتری نیاز دارند. یکی از فاکتور هایی که آن را از یک رله استادارد متمایز می کندT قابلیت مقاومت بالای آن در برابر جریان است. کنتاکتور ها به گونه ای طراحی شده اند که می توانند باز یا بسته باشند. در کنتاکتورهای باز، قطع کننده های مدار به طور معمول بسته هستند و زمانی که شرایط در یک مدار خطرناک شود، اجازه باز شدن می دهند. زمانی که برق قطع می شود، قطع کننده ی مدار اجازه می دهد که نیرو به بار خارجی برود تا خاموش شود.

سوییچ ها چیست؟

در مقایسه با رله ها، کنتاکتور ها همیشه از نظر اندازه فیزیکی بزرگتر هستند. به همین دلیل کوچکترین کنتاکتور به اندازه دست یک انسان است. کنتاکتور های بزرگتر معمولا به لوازم سنگینی نیاز دارند تا جا به جا و نصب شوند.
کنتاکتورها به طور کلی به عنوان تجهیزات کلاس صنعتی طبقه بندی می شوند. در واقع کنتاکتورها تجهیزاتی هستند که درمداربندی با جریان الکتریکی و ولتاژ بالاتری نسبت به مصارف خانگی، استفاده می شوند. آنها معمولا طراحی شده اند تا در ولتاژی مشابه با فشاری که کنترل می کنند، عمل کنند.

بخش های اصلی کنتاکتور

کنتاکتور از سه بخش تشکیل شده است. اتصال یا کنتاکت به بخش های مختلف اتصال، مانند سرچشمه ی اتصال، اتصال های نیرو و اتصال های کمکی بر می گردد. دومین جزء آن آهنربای الکتریکی(الکترومگنت) است که نیرو مورد نیاز برای بسته شدن کنتاکت ها را ایجاد می کند. محفظه، یک فریم است که شامل کنتاکت و آهنربای الکتریکی است و سومین جزء و آخرین جزء محسوب می شود. معمولا از مواد عایق(نارسانا) مانند نایلون6 ،باکلیت و پلاستیک های ترموستتینگ تشکیل شده است. جدا از عایق کردن کنتاکت ها، این عایق ها، همچنین در محافظت از اثرات برخورد و لمس شدن توسط پرسنل نیز، کمک کننده هستند. بعضی از کنتاکتور ها حتی ممکن است یک محفظه ی اضافی دیگری نیز داشته باشند تا برای محافظت در برابر عناصر، نفت، گرد و خاک و خطر انفجار، استفاده شود.
یکی از راه های تشخیص انواع مختلف کنتاکتور ها از یکدیگر، نوع تعویض و سوئیچینگ آن هاست. آنها می توانند یا به صورت پل یا مانند دیگر کلید های فشاری باشند. آنها با عوض شدن شرایط یک مدار به خصوص و یا مدارهای متعدد، عمل کنند. با وجود ساده بودن کنتاکتور ها، آن ها بخش هایی از پیچیده ترین ماشین های دنیا محسوب می شوند.

ساده ترین راه های استفاده از کنتاکتور

کنتاکتورها ساده ترین راه استفاده ی خود را در رده برنامه های صنعتی پیدا کرده اند که می توان به روشن کردن موتور، کنترل کوره ها و تنظیم کردن سرعت موتور های بسیار بزرگ، اشاره کرد. زمانی که جریان الکتریکی داخل وسیله حرکت می کند، جریان الکترومغناطیسی را به وجود می آورد و باعث می شود که ان یک میدان مغناطیسی قوی ایجاد شود. این هسته ی آهنی را به سمت سیم پیچ سوق می دهد و باعث ایجاد یک قوس الکتریکی می شود. در این صورت امکانی بوجود می آید تا جریان الکتریکی از یک کنتاکت به سمت وسیله اصلی عبور کند. غیر فعال کردن یک کنتاکتور باعث می شود که بتوانیم آن را از وسیله اصلی جدا کنیم. در همین جهت، قطع کردن جریان الکتریکی فنرها را فعال می کند و باعث می شود که آن هسته را از سیم پیچ دور کند. این عمل موجب قطع اتصال میشود.
انواع مختلفی از کنتاکتور ها وجود دارند. کنتاکتور ها معمولا فقط زمانی که برای برنامه مناسب استفاده می شوند بسیار قابل اعتماد هستند. مثلا کنتاکتور های موتور فقط باید برای موتور استفاده شوند.استفاده از انها برای روشنایی بدین معناست آنها را به صورت نا بهنگام به عملکرد نادرست مجبور کنیم. زمانی که آنها جریان زیادی را مخابره کنند، نتیجه ی قابل انتظار، بالا رفتن بسیار زیاد دما است. ولتاژ بسیار بالا و بسیار پایین نیز ممکن است باعث برافروختن هسته شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط خرید و فروش انواع سیم و کابل، کنتاکتور و … می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.

Rate this post
آخرین مقالات