تهران برق مرجع خرید تجهیزات برق روشنایی, برق صنعتی

انواع سیم و کابل | کابل افشان، کابل مفتول

سیم ها و یا کابل های الکتریکی، مونتاژ یک یا چند سیم هستند که با قرار گرفتن در کنار یکدیگر، برای حمل جریان الکتریکی به کار می روند. به هنگام خرید انواع سیم و کابل به موارد مختلفی توجه نمود. یک کابل ترکیبی از چند کابل الکتریکی دیگر می باشد. سیم و کابل به عنوان بخش مهمی از سیستم های انتقال انرژی براساس ویژگی های مختلف از جمله نوع و جنس هادی ، استاندارد مرجع و به طبع آن ولتاژ بهره برداری، نوع استفاده و …. تقسیم بندی می گردند. کابل های برق برای اتصال دو یا چند دستگاه به کار می روند و انتقال سیگنال های الکتریکی یا برق از یک وسیله به دستگاه دیگر را ممکن می سازند. سیم ها و کابل ها برای طیف وسیعی از اهداف استفاده می شوند و هر کدام باید برای این هدف طراحی شوند که به طور گسترده در دستگاه های الکترونیکی برای مدار قدرت و سیگنال مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به مبحث انواع سیم و کابل نیز می پردازیم:

آشنایی با انواع کابل های برق

کابل های برق در راهکارها و جوانب متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند و به ایستگاه های برق، شبکه های کامپیوتری سیمی، تلویزیون، تلفن و دیگر دستگاه های قدرت برق متصل می شوند تا کار کنند. انواع زیادی از کابل های برق وجود دارند که در پیکربندی، اندازه و عملکرد متفاوت هستند.
همانگونه که می دانیم هادی قسمتی از سیم و یا کابل است که وظیفه هدایت جریان برق را بر عهده دارد. از لحاظ جنس هادی های مورد استفاده در سیم و کابل می تواند از جنس مس ، آلومینیوم ، آلیاژ آلومینیوم و … باشد و به طبع آن سیم و کابل هایی با هادی مس و … تقسیم بندی می گردند.
کابل های برق به طور گسترده در ساختار سیم کشی برای نورپردازی، قدرت و مدارهای کنترلی در ساختمان ها استفاده می شوند.کابل های الکتریکی در برابر سیم ها انعطاف پذیری بیشتری دارند. در این فرآیند، سیم های برق کوچک تر به هم بافته می شوند تا سیم های بزرگ تر را تولید کنند که انعطاف پذیرتر از سیم های محکم با اندازه مشابه باشند. با توجه به این ویژگی ها و کاربردها می بایست به هنگام خرید و یا فروش سیم و کابل برق (الکتریکی) دقت کافی و لازم را داشت تا بتوان بهره وری متناسبی با سیستم مورد نظر به دست آوریم.
بایستی توجه داشت که براساس الزامات مندرج دراستاندارد ملی ایران شماره ۳۰۸۴ و نیز الزامات استاندارد بین المللی IEC ۶۰۲۲۸ جنس هادی افشان یا انعطاف پذیر گروه ۵ می بایستی فقط از فلز مس بوده و استفاده از فلز آلومینیوم در هادی سیم و کابل فقط برای هادی های مفتولی و نیمه افشان از سطح مقطع ۱۰ میلی متر و به بالا مجاز شناخته شده است.

انواع کابل هادی براساس ساختار

هادی ها براساس ساختار انواع مختلفی دارند که به شرح زیر می باشند:

 1- هادی تک مفتولی ( کلاس یک)
2- هادی نیمه افشان یا تابیده منظم (کلاس دو)
3- هادی انعطاف پذیر یا افشان ( کلاس پنج یا شش)

انواع کابل هادی براساس تولید

عموما هادی ها به سه شکل تولید می گردند :

1- هادی گرد:

معمولاً کابل های نصب ثابت تا سطح مقطع و خود mm۲۳۵ را به صورت گرد تولید می کنند .

2- هادی سکتور:

یک نوع هادی شکل دار و به صورت قطاعی از دایره است. معمولاً کابل های مفتولی از سطح مقطع mm۲۵۰ و به بالا، به صورت سکتور تولید می شود.

3- هادی فشرده شده:

به روش عبور هادی از قالب یا به روش نورد کردن، قطر هادی تابیده را کاهش می دهند، هادی فشرده تولید می شود.

تمام کابل های الکتریکی شامل دو سیم رسانا و یک غلاف محافظ بیرونی هستند. برای کابل های برق که ولتاژ بالا دارند، سیم های اجرای داخل غلاف محافظ بیرونی ممکن است به طور جداگانه در غلاف عایق بندی قرار گیرند. رساناهای الکتریکی معمولاً از مس ساخته می شوند. پلیمرهای مصنوعی پوشش بیرونی را تشکیل می دهند و از اجزای داخلی سیم یا کابل محافظت و عایق می کنند.

استفاده از کابل آلومینیومی به دلیل رسانایی کمتر خیلی مورد قبول و مطابق با استاندارد BS نمی باشد. در شرایطی که این نوع کابل ها مورد استفاده قرار می گیرد باید به نوع کاربری و سیستم مورد نظر توجه داشت. این نوع کابل ها در مقایسه با کابل های با رسانای مسی از قیمت کمتری برخوردار هستند. در واقع می توان گفت قیمت کابل آلومینیومی برای برخی از کاربران مقرون به صرفه می باشد. کابل نامرغوب چه آلومینیومی باشد و چه مسی تفاوتی ندارد. در هر حال به علت استفاده از مواد غیر استاندارد (آلیاژ تعریف نشده) کابل عملکرد درستی نخواهد داشت. از آلومینیوم فقط در کابلهای قدرت با عنوان کابل آلومینیومی زمینی و هوایی به صورت خودنگهدار یا فاصله دار می توان استفاده نمود و تاکنون مجوزی برای کاربرد آن در تولید کابل افشان و ساختمانی صادر نشده است.

انواع کابل های متداول در صنعت

1- کابل افشان

کابل افشان یا کابل انعطاف پذیر، کابلی است که بیش از یک سیم تک رشته افشان در آن بکار رفته است. هادی بکار رفته در کابل افشان از نوع فلز مس می باشد. همچنین عایق های بکار گرفته شده در کابل های سبک آمیزه پی وی سی از جنس PVC/D هستند و برای کابل های افشان قدرت آمیزه پی وی سی نیز از جنس پلیمر PVC/A می باشد. به طور کلی از این نوع کابل های افشان سبک در اتصالات در لوازم برقی، ماشین آلات دارای دو شاخه که کابل به صورت ثابت به آنها وصل است، کابل های ورودی و همچنین اتصال در تجهیزات برقی و … استفاده می شود.

انواع کابل های متداول در صنعت

2- کابل مفتول

کابل مفتول کابل هایی هستند که در ساختار آنها از چند رشته سیم مفتول که به هم پیچیده شده اند، تشکیل یافته اند. این کابل ها کمترین انعطاف پذیری را دارند ولی هدایت جریان برق از آنها به خوبی صورت می گیرد. این کابل که به کابل خشک یا سخت نیز مشهور است، قابلیت انعطاف پذیری ندارد و هادی بکار رفته در این نوع کابل ها از جنس فلز مس که رسانا است می باشد. این کابل توسط پی وی سی عایق شده است.
کابل مفتول برای مقاصد مصرفی در صنعت و یا کابل کشی در داخل ساختمان ها می تواند مناسب باشد که استفاده از این نوع کابل ها در اماکن خشک، آبدار و مکان هایی که بسته است و یا مرطوب می باشد، کاربرد دارد. همچنین در مورد این نوع کابل ها باید بدانید که استفاده از آنها در بتن فشرده یا استفاده در زیرزمین به صورت مستقیم، مجاز نمی باشد.

 

انواع کابل های متداول در صنعت

فروش سیم و کابل یا خرید سیم و کابل یکی از پر اهمیت ترین موضوعاتی ست که برای پروژه های ساختمانی مطرح می باشد. از اینرو برای پروژه های وسیع و یا حتی جزئی بحث هزینه و قمیت سیم و کابل تاسیسات الکتریکی حائز اهمیت بوده و می بایست با انتخابی درست، بخش عظیمی از پروژه ها را با بهره برداری مطمئن پیش برد. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید و فروش انواع سیم و کابل از قبیل: کابل سیلیکونی، کابل مفتولی، سیم افشان، کابل افشان، کابل نیمه افشان، کابل تلفنمی توانید با کارشناسان ما از طریق صفحه ی تماس با ما در ارتباط باشضید تا شما را راهنمایی نمایند.

Rate this post
آخرین مقالات