تهران برق مرجع خرید تجهیزات برق روشنایی, برق صنعتی

انواع کابل تلفن

تلفن یکی از مهمترین اختراعات به شمار می آید که امکان ارتباط مردم با یکدیگر در سراسر جهان را می دهد. کابل های تلفن از جفت سیم های مسی عایق شده زیادی تشکیل شده اند که دارای قطرهای متفاوت از 0.3 الی 0.9 هستند و یا حتی دو جفت یا چهار جفت بهم تابیده شده اند. این جفت سیم ها نیز به وسیله ارتباط داشتن با جک تلفن در هر خانه ای وجود دارد. کابل های مختلفی وجود دارند که اهداف مختلفی را ارائه می دهند و دارای کارایی و اندازه های متفاوت هستند. در زیر به شرح مختصری انواع کابل تلفن می پردازیم.

آشنایی با انواع کابل تلفن

1- کابل کواکسیال (Coaxial)


یکی از رایج ترین کابل های تلفن، کابل کواکسیال یا هم محور نام دارد. به این دلیل کواکسیال نامیده می شود چون دارای یک رسانا همراه با لایه عایق بندی شده است و این لایه، پوششی بافته شده از مس می باشد. رسانا داخلی، سیگنال را حمل می کند و توسط رسانا دیگری که یک غلاف پلاستیکی دارد احاطه شده است. رسانا بیرونی “زمین” یا همان ارت در نظر گرفته می شود که در آن جا بسیاری از جفت کابل های کواکسیال قرارمی گیرند و اطلاعات را از مسافت بسیار زیادی منتقل می کنند. در واقع ضروری ست که برای حفظ سیم های برق خانگی خود احتیط لازم را داشته باشید تا مطمئن شوید در شرایط کاری مناسبی قرار دارند. کابل های کواکسیال اندازه، کاربری و قابلیت انتقال متفاوتی دارند. علاوه بر استفاده از آن ها به عنوان رایط مخابراتی می توان برای تجهیزات صوتی و تصویری، تلویزیون و شبکه های LAN استفاده نمود. این مورد را هم در نظر داشته باشید که تعداد کمی از کابل های کواکسیال شامل کابل های دو محوری و RG/6 هستند.

2- کابل زوج بهم تابیده (Twisted pair)

نوع دیگری از کابل تلفن، کابل زوج بهم تابیده است که شامل یک جفت سیم مسی (که معمولا با رنگ کد گذاری می شوند) هستند که به یکدیگر تابیده شده اند. این نوع کابل ها داراری قطر 0.4 الی 0.8 میلی متر می باشند. در هر کابل زوج بهم تابیده، تعداد جفت های پیچ خورده می تواند متفاوت باشد. در بیشتر موارد، هر چه تعداد جفت سیم ها بیشترباشد بهتر است، زیرا نویزهای خارجی را کاهش می دهد. با این وجود لازم به ذکر است که اگر چه کابل های زوج بهم تابیده از لحاظ قیمتی در مقایسه با سایرکابل های تلفن از قیمت پایین تری برخوردار هستند، اما ضعف پهنای باند بالایی دارند. در اصل دو نوع کابل بهم تابیده وجود دارد:

a) کابل بهم تابیده بدون شیلد (محافظ) (UTP)

این نوع کابل ها جهت جلوگیری از اتصال و یا تداخل ایمن نیستند و هیچ گونه محافظ و شیلدی ندارند. این رایج ترین نوع کابل بهم تابیده می باشد که برای استفاده در ساختمان های مسکونی و تجاری مناسب هستند. کابل های UTP مختلفی وجود دارد که با بالا رفتن سایز آن ها پهنای باندشان نیز متفاوت می باشد. مانند کابل CAT1 با پهنای باند 1Mbps و کابل CAT2 که امروزه کابرد چندانی ندارند.

b) کابل بهم تابیده شیلددار (با محافظ) (STP)

نوع دوم این کابل ها، بهم تابیده شیلددار (با محافظ) هستند. بر خلاف کابل های جفت بهم تابیده بدون شیلد (UTP)، کابل های STP در برابر نویز های خارجی و تداخلات محافظت خوبی دارد. این نوع کابل ها در ساختمان های بزرگ تری مورد استفاده قرار می گیرند.

3- کابل فیبر نوری (Fiber Optic)

یکی دیگر از انواع کابل ها، کابل فیبر نوری است. بر خلاف کابل های تلفنی قدیمی و سنتی که داده ها را از طریق سیم مسی انتقال می دهند، این کابل برای انتقال داده ها، به وسیله فیبر نوری، از نور به جای برق استفاده می نماید. جهت حفاظت بیشتر، هر یک از این فیبرهای نوری دارای یک لایه پلاستیکی هستند که در یک لوله محافظ قرار دارند. این لایه محافظ باعث می شود تا در برابر نویزها و تداخلات خارجی عمل محافظت انجام شود و در نتیجه اتصال اینترنتی بسیار سریع است که تقریباً 26000 برابر سریع تر از اتصال با کابل های بهم تابیده شده می باشد. دو نوع کابل فیبر نوری وجود دارد:

1- کابل فیبر نوری سینگل مود (Single mode fiber optic)

این کابل یک هسته کوچک دارد و اجازه ورود و عبور یک حالت نور را می دهد. با عبور از هسته کابل، تعداد بازتاب نور کاهش می یابد. این حالت اجازه می دهد تا داده ها سریع تر حرکت کنند. این نوع کابل فیبر نوری معمولاً در ارتباطات از راه دور استفاده می شوند.

2- کابل فیبر نوری مالتی مود (Multi mode fiber optic)

این کابل قطر بیشتری دارد و اجازه می دهد تا حالت های بیشتری از نور و داده از طریق هسته به آن ورود نمایند. از آن جا که نور در یک کابل چند حالته بیشتر پراکنده است، پهنای باند و نرخ تضعیف را کاهش می دهد. کابل فیبر نوری چند حالته برای ارتباطاتی مانند ارتباطات از راه دور، سیستم های امنیتی و LAN مورد استفاده قرار می گیرد.

4- کابل مخابراتی ژله فیلد (Jelly-filled)

کابلی ست که از ژله گرم نفتی ضد آب مشکل شده است. این کابل، یک کابل دفنی (خاکی) است که در آن از پلی اتیل به عنوان عایق بر روی رسانا استفاده شده است. فاصله بین هادی ها با ژله گرم نفتی پر شده است. این ژله فواید بی شماری دارد، که یکی از آنها مناسب بودن در برابر هوای سرد و گرم می باشد و دیگری در صورت آسیب دیدن کابل، از ورود رطوبت یا آب به داخل هسته کابل جلوگیری می کند.

5- کابل ریبون (Ribon)

این کابل به عنوان، کابل دوقلوی مسطح یا کابل مسطح چند سیمه شناخته شده است و از سیم های عایق بی شماری ساخته شده است که به موازات یکدیگر قرار دارند. این کابل های موازی مفید و پر کاربرد هستند زیرا امکان انتقال همزمان داده ها را می دهند. ای نوع کابل ها در دستگاه های شبکه به هم پیوسته استفاده می شوند. خطوط تلفن توسط کابل های متعددی متصل می شوند که در انواع مختلفی موجود هستند و هر کدام هدف و عملکرد خاص خود را دارند. کابل های تلفن مانند کابل های برق، عملکرد سیگنال های صوتی را انجام می دهند. هر کابلی که در بالا مورد بحث قرار گرفت، پهنای باند و پیکر بندی خاص خود ار دارند پس این وظیفه هر شخصی است که با توجه به نیازهای خود، نوع کابل را انتخاب کند تا از نتیجه مطلوب بهره مند شود. همچنین داشتن لوازم جانبی ایمنی قبل از کابل کشی ساختمان خود ضروری می باشد. اگر به دنبال برندی هستید که بتواند کابل های تلفن با کیفیت و بادوام را در اختیار شما قرار دهد، Finolex با تمرکز بر ویژگی مشتری مداری، این نوع محصولات ارائه می دهد.

طح یا کابل مسطح چند سیمه شناخته شده است و از سیم های عایق بی شماری ساخته شده است که به موازات یکدیگر قرار دارند. این کابل های موازی مفید و پر کاربرد هستند زیرا امکان انتقال همزمان داده ها را می دهند. ای نوع کابل ها در دستگاه های شبکه به هم پیوسته استفاده می شوند. خطوط تلفن توسط کابل های متعددی متصل می شوند که در انواع مختلفی موجود هستند و هر کدام هدف و عملکرد خاص خود را دارند. کابل های تلفن مانند کابل های برق، عملکرد سیگنال های صوتی را انجام می دهند. هر کابلی که در بالا مورد بحث قرار گرفت، پهنای باند و پیکر بندی خاص خود ار دارند پس این وظیفه هر شخصی است که با توجه به نیازهای خود، نوع کابل را انتخاب کند تا از نتیجه مطلوب بهره مند شود. همچنین داشتن لوازم جانبی ایمنی قبل از کابل کشی ساختمان خود ضروری می باشد. اگر به دنبال برندی هستید که بتواند کابل های تلفن با کیفیت و بادوام را در اختیار شما قرار دهد، Finolex با تمرکز بر ویژگی مشتری مداری، این نوع محصولات ارائه می دهد.

برای اطلاع و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع سیم و کابل، کابل نیمه افشان، کابل افشان می توانید از طریق صفحه ی تماس با ما با کارشناسان ما در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی نمایند.

Rate this post
آخرین مقالات