تهران برق مرجع خرید تجهیزات برق روشنایی, برق صنعتی

چراغ سقفی توکار چیست ؟

چراغ های توکارانواعی ار چراغ ها هستند که طی چند سال گذشته رو به ترقی و افزایش هستند. از آنجایی که هماهنگ کردن این چراغ ها با سایر لوازم مورد استفاده در چیدمان بسیار آسان است، به راحتی می توانید از آن برای تنظیم فضای مناسب در هر اتاق استفاده نموده و جلوه خاصی را به هر فضا اضافه کنید. از اینرو در چیدمان و دکوراسیون فضاهای مورد نظر خود، یکی از آیتم های کمکی شما، انتخاب این سبک چراغ می باشد. این امر طیف وسیع و گسترده ای در تنوع چیدمان به شما می دهد. اما اگر از جوناب دیگری به این مسئله بپردازیم به نکته پی خواهیم برد که بدون تحقیقات صحیح، ممکن است وسایل نادرست را نصب کنیم، و این احتمال دارد خطر آتش سوزی را ایجاد کند، در اینصورت از اجناس با استاندارد وبا کیفیت مناسب مثال برندهای شعاع و فرهاد الکتریک یا برندهای مشابه استفاده نمایید.


چراغ سقفی توکار چیست؟


به طور کلی چراغ های روشنایی توکار مستقیماً در داخل یک سقف، دیوار یا سطح دیگر نصب می شود که به آن ها در اصطلاح چراغ های مخفی یا پنهان نیز گفته می شود. ناگفته نماند که این مزیت هیچ اثر سویی بر میزان روشنایی آن ها ندارد و دقیقاً به همان میزانی که سایر چراغ ها روشنایی دارند، عمل می نمایند. چراغ های سقفی نیاز به سیم کشی گسترده دارند ام کلیت آن ها همانند سایز چراغ های استاندارد دیگر می باشد. تنها تفاوت آنها در

چراغ سقفی توکار چیست ؟
چراغ سقفی توکار چیست ؟

نوع اتصالاتشان می باشد زیرا اتصالات مربوط به این نوع چراغ ها فقط برای نصب در داخل سقف طراحی شده اند. این نوع چراغ ها از سه جزء اصلی، محفظه نگهدارنده، قاب و لامپ تشکیل شده است. محفظه نگهدارنده بخش عمده ای از اتصالات است که درون دیوار یا سقف پنهان است و شامل اتصالات الکتریکی فیکسچر است یعنی در واقع تمام اجزای برقی لامپ را در بر می گیرد و در درون خود پوشش می دهد. از دیگر وظایف محفظه، محافظت از تمامی اجزا در برابر هر گونه موادقابل اشتعال می باشد. قاب یا تریم قسمت تزئینی و قابل مشاهده از این نوع چراغ ها می باشد و ممکن است شامل سپر / نورگیر، بازتاب دهنده ها یا حباب لامپ یا چراغ باشد. مؤلفه نهایی، حباب است، بخشی از لامپ که باعث انتشار نور می شود.


انواع چراغ های سقفی


چراغ های سقفی از نظر شکل ظاهری متفاوت هستند و بنا به نیاز کاربری فضا انتخاب می شوند. پرکاربردترین آن ها همان داره شکل و مربع شکل آن هاست که در زیر کاربرد شکل مربعی آن را به اختصار توضیح می دهیم.


چراغ سقفی مربعی


امروزه در ساختن سازها و بناها از تایل های مربعی ۶۰۶۰ برای ایجاد سقف های کاذب استفاده می شود و سازندگان چراغ ها برای اینکه برای این سازه ها بتوانند یک چراغ مناسب تولید کنند چراغ های ۶۰۶۰ مربعی را طراحی و تولید کرده اند، قبل از تولید این چراغ های مربعی مجبور بودند که برای ایجاد روشنایی در سقف های کاذب تایل ها را برش زده و از چراغ های گرد، مربعی یا مستطیلی که در ابعاد کوچکتر تولید می شدند استفاده کنند.
ولی بخاطر پر کاربرد بودن تایل های ۶۰۶۰ در سازهایی مثل سالن ها، ادارات و بیمارستان ها تولید کنندگان برای راحتی کار چراغ های سقفی مربعی ۶۰۶۰ را تولید نمودند تا براحتی با برداشتن یک تایل و جایگزین کردن چراغ بجای آن دیگر نیازی به برش تایل نباشد و جلوه زیبایی را هم فراهم کند.

روند تغییر در نصب چراغ های توکار


سیم کشی چراغ های سقفی توکار بسیار شبیه به هر نوع نور لامپ سقفی دیگر است، اما با انجام چند کار نجاری ساده می توان چند محل برای قرارگیری قاب آن ها در سقف ایجاد کرد تا راحت تر نصب و شکیل تر جلوه دهند. اما در هر صورت برای نصب لوازم الکتریکی رعایت چند نکته لازم است.


در اولین بحران انرژی در دهه 1970، صاحبان خانه برای صرفه جویی در انرژی، اضافه کردن لایه های ضخیمی از عایق به اتاق زیر شیروانی خود را آغاز کردند. بعضی اوقات مردم متوجه می شدند که جدا کردن وسایل با عایق باعث گرم شدن بیش از حد آنها می شود، بعضی اوقات تا حدی که باعث آتش سوزی منازل می گردید. چندین راه حل به سرعت توسعه یافت. سازندگان آموخته اند که محفظه نگهدارنده را در یک جعبه تخته سه لا ساخته شده در نظر بگیرند تا از تماس مستقیم عایق با وسایل جانبی جلوگیری کنند. تولید کنندگان فیکسچرها و اتصالات سبک همچنین تجهیز تجهیزات لامپ توکار را با سنسورهای حرارتی آغاز کردند که در صورت تولید گرما تا دمای خطرناک به صورت خودکار تجهیز را خاموش می کردند. تولید و توسعه لامپ های LED به این مسئله کمک کرده است، زیرا این لامپ ها نسبت به لامپ های رشته ای استاندارد، گرمای کمتری تولید می کنند. لامپ های توکار معمولاً به عنوان IC (تماس عایق) یا فاقدIC (بدون تماس عایق) تعیین می شوند تا نشان دهند که آیا با اطمینان می توان با تماس مستقیم عایق با محفظه نگهدارنده، چراغ را نصب کرد. در حالت ایده آل، چراغ های توکار باید هم دارای محفظه باشد تا عایق را از اتصالات جدا نگه دارد و هم حباب برای نگهداری لامپ و در صورت نیاز سنسور حرارتی آن باشد اما در نصب چراغ های قدیمی تر ممکن است این نوع اتصالات وجود نداشته باشد.

تعمیر و نگهداری چراغ های توکار


چراغ های توکار که به درستی نصب شده اند، به ندرت به تعمیر و نگهداری احتیاج دارند، اگرچه مانند هر ننوع چراغ دیگری، می توانند از بین بروند یا خراب شوند و اتصالات سیم می توانند شل شوند و نیاز به اتصال مجدد داشته باشند. این تعمیر یا تعویض می تواند مربوط به لامپ و یا مربوط به محفظه یا اتصالاتشان باشد.
گدشته از بحث تعمیر و نگهداری، به جهت پخش نور بیشتر از چراغ ها، بهتر است هر چند وقت یکبار گرد و غبار روی لامپ ها را بگیرید و آن ها را تمیز کنید.

انواع قاب های چراغ های توکار
انتخاب یک قاب مناسب، به ذائقه زیبایی و نظر شما بر می گردد.
• یک قاب بدون فلنج را انتخاب کنید تا یکپارچه با سطح یا سقف باشد، یا به وسیله آن برای ظاهری برجسته تر را نشان دهید.

چراغ سقفی توکار چیست ؟
چراغ سقفی توکار چیست ؟


• قاب مربعی برای ظاهری مدرن تر یا دایره ای برای زیبایی شناسی کلاسیک تر مناسب می باشد.
• قابی که دارای دهانه کج و شیب دار می باشد برای عمق بیشترو قاب هایی با دهانه کوچک تر برای جمع تر نشان دادن کار مناسب هستند.

چراغ سقفی توکار چیست ؟
چراغ سقفی توکار چیست ؟

لیست محصولات چراغ سقفی توکار تهران برق

مشاهده سایر مقالات فروشگاه اینترنتی تهران برق

Rate this post
آخرین مقالات