تهران برق مرجع خرید تجهیزات برق روشنایی, برق صنعتی

کابل افشان آرین ابهر

شرکت صنایع سیم وکابل آرین در سال 1383 در شهرک صنعتی نورین ابهر واقع در استان زنجان تأسیس گردید. هم اکنون مجتمع صنایع کابل آرین از شرکت های مطرح در زمینه تولید انواع سیم و کابل برق، مخابراتی،خودرویی و تخصصی از هر دو هادی مس و آلومینیوم از سایز 5/0 تا 400 میلیمتر مربع در خدمت صنایع مادر و عمرانیکشور می باشد. این شرکت با تجهیز آزمایشگاه خود در جهت اخذ گواهی آزمایشگاه همکار با سازمان استاندارد ملّی ایران و استفاده از مهندسین مشاور برتر صنعت سیم وکابل علاوه بر دریافت گواهینامه کیفیت کالا از پژوهشگاه نیرو، شرکت توانیر و شرکت های توزیع نیروی برق تهران بزرگ وسایر استان ها و شهرستان های کشور، موفّق به ثبت محصولات خود در وندورلیست وزارت محترم نفت، شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، شرکت نفت و گاز پارس، شرکت مترو تهران، تبریز،اصفهان، شیراز، شرکت زیرساخت ارتباطات ایران، شرکت مخابرات استان ها، شرکت های مبین همراه اول، ایرانسل،رایتل، شاتل، آسیاتک، سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، شرکت های ناظر و مهندسی مشاور همچون مشانیر، کیسون،غرب نیرو، فراب و ایمن راه شده است.

کابل چیست ؟


به چند رشته سیم در کنار هم قرار گرفته که برای انتقال و توزیع برق استفاده می گردد، کابل برق گفته می شود. از کابل ها برای انتقال ولتاژهای بالا در مکان هایی که امکان استفاده از خطوط سربار وجود ندارد، استفاده می شوند.
کابل برق از سه مؤلفه اصلی یعنی رسانا، دی الکتریک و غلاف ساخته شده است. مسیر هدایت جریان در کابل توسط هادی تأمین می شود. عایق یا دی الکتریک ولتاژ را تحمل می کند و رسانا را با اشیاء دیگر جدا می کند. غلاف اجازه ورود رطوبت را نمی دهد و از کابل ها در برابر همه عوامل خارجی مانند حمله شیمیایی یا الکتروشیمیایی و آتش سوزی محافظت می کند. انواع مختلف کابل در همه جا برای کاربردهای مختلف استفاده می شود. همه کابل ها یک کار را انجام نمی دهند. عملکرد کابل بستگی به نوع کابل دارد. کابل های برقی از سیم های آلومینیومی یا مسی ساخته شده اند که توسط یک پوشش عایق محافظت می شوند و می توانند از پلیمرهای مصنوعی ساخته شوند.


طبقه بندی انواع کابل ها


به طور کلی کابل ها بسته به کارایی آن ها به 5 نوع طبقه بندی می شوند:

کابل افشان آرین ابهر
کابل افشان آرین ابهر


کابل های برقی ریبون:


این نوع کابل ها شامل چندین سیم عایق است که به موازات یکدیگر اجرا می شوند و برای انتقال همزمان چندین داده به کار می روند. به عنوان مثال، برای اتصال CPU با مادربرد استفاده می شود و عموماً برای اتصال دستگاه های شبکه نیز قابل استفاده هستنند.
کابل های شیلدار (دارای محافظ):
از 1 یا 2 سیم عایق تشکیل شده اند که برای انتقال بهتر سیگنال و از بین بردن بی نظمی در فرکانس نیرو و تداخل های خارجی در رادیو توسط یک محافظ بافته شده یا فویل آلومینیومی Mylar (پلی استر نازک و محکم که در ساختن نوار صوتی و غیره کاربرد دارد) پوشانده شده است. این کابل ها جریان الکتریکی با ولتاژ بالا را منتقل می کنند و توسط شیلد محافظت می شوند.


کابل های زوج بهم تابیده شده:


دارای دو یا چند سیم عایق مسی هستند که با یکدیگر پیچ خورده و دارای کد رنگی می باشند. این نوع سیم ها معمولاً در کابل های تلفنی استفاده می شوند و می توان مقاومت در برابر تداخل های خارجی را با توجه به تعداد سیم ها اندازه گیری کرد.


کابل کواکسیال:


این کابل ها شامل رسانای جامد مس یا فولادی می باشند که با مسی پوشانده شده اند و در نوار فلزی محصور شده هستند و همچنین کاملاً با یک محافظ عایق بیرونی پوشانده شده اند. از این نوع کابل ها برای شبکه های رایانه ای و شبکه های ویدیویی صوتی استفاده می شوند.


کابل های فایبر اپتیک / فیبر نوری:


نوعی از کابل ها وجود دارند که سیگنال های داده نوری را از یک منبع نور متصل به دستگاه گیرنده انتقال دهند. ما تقریباً از آنچه فیبر نوری و کاربردهای آن در طیف گسترده ای از امور استفاده می شود آگاه هستیم.


تقسیم بندی کابل ها از نظر تعداد رشته


کابل‌ها از نظر تعداد رشته در نوع تک رشته (مفتولی) و افشان یا چند رشته وجود دارند که کابل‌های چند رشته را با (m) و با حرف (e) نمایش می‌دهند.

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی


کابل مفتولی از یک رشته یا یک هسته سیم ساخته شده است که دارای ماده غیر رسانا برای عایق می باشد. این نوع کابل معمولاً برای سیم کشی الکتریکی منزل و سایر مواقعی که نیازی به سیم کشی دائمی نیست، استفاده می شود. کابل رشته ای از مجموعه ای از سیم های کوچک ساخته شده اند که با موادی که غیر رسانا هستند عایق بندی شده و فشرده می شوند. این نوع کابل کشی به طور معمول در مواقعی که سیم باید در فضاهای پیچیده هدایت شود، استفاده می شود. همچنین در مناطقی که انعطاف پذیری یا ارتعاش قابل توجهی وجود دارد نیز قابل استفاده می باشد. به عنوان مثال سیم بلندگو، کابل هدفون و کابل های لوازم خانگی را می توان نام برد.

کابل افشان آرین ابهر
کابل افشان آرین ابهر

• موقعیت هایی که استفاده ازکابل های رشته ای ایده آل هستند:


کسانی که برای اهداف پیچیده مانند مداربندی بردها یا وسایل الکترونیکی نیاز به کابل کشی دارند، سیم های رشته ای را ترجیح می دهند زیرا حتی در هنگام اتصال قطعات الکتریکی، پیچ خورده یا خمیده نخواهند ماند و محافظت می شوند.

• موقعیت هایی که استفاده ازکابل های مفتولی ایده آل هستند:


فضاها و یا مکان های بیرونی، ممکن است کابل ها را در معرض ذرات خورنده، حرکات نامنظم و شرایط سخت آب و هوایی قرار گیرند.کابل های مفتولی برای این نوع شرایط بهترین هستند.


مزایای کابل های مفتولی


کابل های مفتولی غالباً مورد استفاده قرار می گیرند زیرا به دلیل هزینه ارزان تر جهت تولید از انواع رشته ای، مقرون به صرفه تر هستند. این کابل ها ساده و در عین حال کاملاً بادوام هستند. به عنوان رشته های ضخیم کابل، آن ها در برابر عوامل خارجی بسیار مقاوم هستند و تولید آن بسیار آسان است. همچنین کابل های مفتولی نیز نسبت به کابل های رشته ای از قطر بسیار کمتری برخوردار هستند. با این وجود، کاهش سایز قطر این کابل ها، توانایی حمل جریان کابل های مفتولی را کاهش نداده است. لازم به یادآوری است که کابل های مفتولی به دلیل خوردگی در معرض خرابی نیستند و می توان به راحتی دید که چرا آن ها مورد توجه زیادی قرار دارند.


معایب کابل های مفتولی


اگرچه کابل های مفتولی دارای ویژگی های قابل ستایش زیادی هستند، اما دارای نقص های کمی نیز هستند. یکی از مشکلات اصلی کابل های مفتولی این است که آنها معمولاً فقط در سایزهای کوچک فروخته می شوند. همچنین، در صورت وجود انعطاف پذیری یا لرزش های ثابت، کابل ساییده و خراب می شود و نیاز به تعویض را ایجاد کند. بنابراین، کابل های مفتولی برای اموری مانند روباتیک یا وسایل نقلیه که نیاز به حرکت قابل توجهی دارند، بهینه نیستند. اگر کابل باید به اشکال مختلف خم شود، کابل مفتولی به اندازه کافی چسبندگی و استحکام لازم را ندارد تا کاملاً سالم بماند و بتواند در برابر این تغییرات حالت انعطاف داشته باشد.


مزایای کابل های افشان

کابل های رشته ای نسبت به کابل های مفتولی دسترسی آسان تر برای مدار بندی دارند. آن ها بسیار انعطاف پذیر هستند. کابل های رشته ای می توانند در برابر لرزش و انعطاف پذیری و شکستن مقاومت کنند. در نتیجه، لازم نیست کابل های رشته ای خود با کابل های مفتولی جایگزین کنید.


معایب کابل های افشان


قطر آنها بسیار زیاد است اما ظرفیت حمل جریان آن ها مشابه کابل های مفتولی فراهم می باشد. از لحاظ هزینه ای آن ها گران تر هستند زیرا هزینه های تولید آنها به طور قابل توجهی بالاتر از کابل های مفتولی می باشد. این هزینه ها به دلیل فرایند تولید پیچیده ای که برای توسعه این سیم های پیچیده لازم است، بیشتر می باشد. همچنین، کابل های رشته ای به دلیل خوردگی ناشی از عمل مویرگی، به احتمال زیاد متلاشی می شوند. همچنین شایان ذکر است که کابل های رشته ای برای جلوگیری از تداخل الکترونیکی ایده آل نیستند زیرا کانال های هوایی موجود بین هر رشته،”اثر پوسته ای” ایجاد شده توسط میدان های مغناطیسی در طول سطح کابل را تقویت می کنند.

لیست قیمت کابل افشان آرین ابهر


همان طور که توضیح داده شد جهت خرید کابل باید اطلاعات کافی و دقیق از کاربرد کابل ها داشته باشیم. سایت تخصصی تهران برق مفتخر است ضمن تامین و ارائه انواع سیم و کابل شامل کابل افشان آرین ابهر، تلفن و … با راهنمایی و مشاوره کامل مشتریان جهت خرید کابل همراه شما عزیزان باشند. فروش کابل افشان آرین ابهر نیز خود یکی از حوزه هایی ست که فروشگاه اینترنتی تهران برق با چندین سال سابقه در آن فعالیت دارد. مشخصات و نوع تمامی سیم ها و کابل ها به طور کامل در دسته بندی های ذکر شده است و با مراجعه به هر بخش می توان از اطلاعات مندرج در آن بهره مند شوید.

لیست محصولات کابل افشان تهران برق

مشاهده ساید مقالات فروشگاه اینترنتی تهران برق

Rate this post
آخرین مقالات