تهران برق مرجع خرید تجهیزات برق روشنایی, برق صنعتی

کابل مفتول و کابل افشان

استفاده از کابل مفتول و کابل افشان

کابل مفتول و کابل افشان

کابل مفتول و کابل افشان

اگر در مورد این که آیا باید از کابل رشته یا کابل جامد استفاده کنید گیج شده اید، با صرف کمی وقت بر روی این مقاله بهترین و مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید. بسیاری از مردم با تصمیم گیری در مورد انتخاب یکی از این دو نوع کابل سر در گم هستند. برای کمک به شما در انتخاب بهترین کابل برای یک کاربرد خاص، در کنار استفاده از هر یک از آن ها، نگاهی دقیق به این دو کابل می اندازیم.

کابل افشان چیست؟

کابل رشته ای یا افشان شامل چندین رشته نازک از سیم های رسانای کوچک می باشد که به هم تابیده شده و سیم ضخیمی را تشکیل می دهند. این سیم های نازک با سطح مقطع کوچک معمولاً ازجنس مس است. سیم ضخیم تشکیل شده با عایق پی وی سی (PVC) محصور شده است تا یک کابل سبک و انعطاف پذیر ساخته شود.

کابل مفتول و کابل افشانکابل مفتولی چیست؟

کابل مفتول که به عنوان کابل کشی شبکه غیر رشته ای نیز شناخته می شود، با سیم های هادی تک رشته ای عایق بندی شده مفتول ساخته شده است. به طور کلی، هر یک از رشته های سیم مفتول از مس یا فلزات رسانای مشابه دیگر ساخته شده است. این سیم های مفتولی شکل به صورت جداگانه به م متصل می شوند و در یک غلاف بیرونی پی وی سی محصور می شوند و یک کابل نیمه سخت ایجاد می کنند.

کابل مفتول و کابل افشان

چه زمانی از کابل افشان استفاده کنیم؟

کابل های رشته ای برای کسانی مناسب و ایده آل می باشد که مصارف پیچیده نیاز به کابل کشی دارند، از جمله دستگاه های الکترونیکی و صفحه مدارها و … . دلیل آن این است که به هنگام اتصال کابل به دستگاه های الکتریکی حتی اگر کابل خم شود، تابیدهیا پیچیده شود، باز هم سالم باقی می مانند. این نوع کابل ها برای استفاده در کاربردهایی که به یک کابل کوتاه در مسیر پر از پیچ و خم نیاز است، بسیار مناسب هستند.

چه زمانی از کابل مفتول استفاده کنیم؟

کابل های مفتولی برای استفاده هایی مناسب است که کاربرد محیط بیرونی و یا فضای آزاد دارند، زیرا ممکن است در معرض شرایط سخت آب و هوایی، مسیرهای نامنظم و ذرات خورنده قرار بگیرند. برای این نوع شرایط، کابل مفتول توصیه می شود. برای مثال به چند نمونه از کاربردهای آن می توان اشاره کرد برای استفاده در فضاهایی که دارای سقف، کف و دیوارهای طولانی می باشند، ایده آل هستند، زیرا کنترل سیگنال آن ها بر اثر خرابی و … را به حداقل می رساند و ویژگی نیمه سخت آن باعث سهولت در عبور از ساختمان می شود. یکی از انواع کابل های جامد یا مفتول، کابل های پلنوم cat5e می باشند که دارای هسته های جامد برای استفاده در مسافت های طولانی هستند.

کابل مفتول و کابل افشانتفاوت کابل مفتول و افشان

در حالی که هر دو کابل رشته ای و کابل مفتولی یک هدف را دنبال می کنند، در زیر تفاوت این دو را بررسی خواهیم کرد:

کابل مفتول و کابل افشان

ظرفیت سیگنال:

به طور کلی ظرفیت پردازش سیگنال هر کابلی با توجه به مشخصات ماده استفاده شده در آن متفاوت است، در واقع، کابل های مفتول یا جامد توزیع سیگنال قوی تری را در مقایسه با کابل های رشته ای ارائه می دهند، مثلاً در مصارفی که از طول کابل های طولانی استفاده می شود.

شکنندگی:

کابل های مفتول به نوعی شکننده هستند و اگر در معرض دستکاری های مجدد قرار بگیرند، مانند نصب اتصالات یا از بین بردن آن ها، می توانند از بین بروند. دلیل این مورد این است که سیم های جداگانه در یک کابل مفتول با یک سیم پیوسته ساخته می شوند. از طرف دیگر، هنگام خم شدن و قطع و وصل شدن، کمتر انتظار می رود که کابل های رشته ای شکسته شوند.

دوام و مقاومت:

کابل های مفتول در برابر کشیدن از طریق جک های دیواری و دیوار مقاومت می کنند، در حالی که کابل های رشته ای احتمال تحریف و خرد شدن بیشتری دارند.

انعطاف پذیری:

کابل های جامد نسبتاً سفت هستند و می توانند در برابر خم شدن مقاومت کنند، در حالی که کابل های رشته ای به راحتی خم می شوند و قابلیت انعطاف بیشتری دارند.

مزایای کابل رشته ای افشان

برخلاف کابل های مفتول، استفاده از کابل های رشته ای راحت تر می باشد، مثل کابل خراسان به دلیل ویژگی های بسیار انعطاف پذیرشان، می توانند در برابر مقدار قابل توجهی از انعطاف پذیری و لرزش بدون شکستن مقاومت کنند. برای این منظور، همیشه مجبور نیستید که آن ها را مانند کابل های مفتول به طور مکرر تعویض کنید. هادی های رشته ای اغلب در کابل های پچ یافت می شوند.

معایب کابل رشته ای افشان

این نوع کابل ها توانایی حمل قابل مقایسه ای را به عنوان کابل های مفتول را دارند اما در صورتی که قطرشان بسیار زیاد باشد. همچنین، هزینه آن ها بیشتر از کابل های مفتول است، زیرا هزینه تولید آن ها نسبتاً بیشتر است. علت هزینه زیاد آن ها نیز فرآیند پیچیده مورد نیاز تولید سیم های پیچیده می باشد.

مزایای کابل مفتول

بیشتر اوقات تقاضای کابل های مفتول می شود زیرا برخلاف کابل های رشته ای، مقرون به صرفه هستند، این به دلیل هزینه کم تولید آن ها است. همچنین با دوام تر نیز هستند. این کابل ها به عنوان تک رشته های ضخیم، بدون هیچ زحمتی تولید می شوند و در برابر آسیب ها مقاومت بیشتری دارند. در مقایسه با کابل های رشته ای، قطر کمتری دارند اما با کاهش اندازه کابل های جامد، ظرفیت حمل جریان را کاهش پیدا نمی کند.

معایب کابل مفتول

هرچند کابل های جامد دارای خواص قابل توجه زیادی هستند، اما دارای نقص های کمی نیز هستند. یکی از مهم ترین موضوعات مرتبط با کابل های مفتول این است که آن ها فقط در مقیاس های کوچک فروخته می شوند. یعنی، اگر ارتعاشات یا خمش مداوم وجود داشته باشد، کابل ها در نهایت خراب شده و از بین می روند. بنابراین، کابل های مفتول برای کاربردهایی مانند وسایل نقلیه یا روباتیک که به تعداد زیادی حرکت نیاز دارند مناسب نیستند.

نتیجه گیری

قانون جهانی در انتخاب کابل کشی مناسب این است که ساخت و سازها به دوام و استحکام کابل های مفتول نیاز دارند، در حالی که کاربردهایی که شامل چندین سیم کشی مجدد و مسیریابی مجدد هستند برای کابل های رشته ای مناسب هستند.

جهت مشاهده محصولات کابل افشان تهران برق کلیک کنید

جهت مشاهده محصولات کابل مفتول تهران برق کلیک کنید

جهت مشاهده دیگر مقالات تهران برق کلیک کنید

Rate this post
آخرین مقالات