تهران برق مرجع خرید تجهیزات برق روشنایی, برق صنعتی

کاربرد و انواع اینورتر

تابستان یا زمستان قطعی برق ممکن است در هر زمانی رخ دهد. در این حالت با استفاده از اینورتر می توانید از تاریکی خارج شوید. در ادامه به مبحث کاربرد و انواع اینورتر نیز می پردازیم:

نحوه عملکرد اینورتر

کاربرد و انواع اینورتر به زبان ساده، اینورتر وسیله ای است که جریان مستقیم یا همان DC را به جریان متناوب یا همان جریان AC تبدیل می کند، تا در صورت قطع برق، در خانه یا مکان مورد نظرتان شروع به کار کند.

اینورتر یا UPS؟

یک UPS (سرویس برق بدون وقفه) جریان DC را به AC تبدیل می کند، که در این دستگاه ها مدت زمان تعویض جریان بسیار سریع تر می باشد. کاربرد و انواع اینورتر به عنوان مثال، اینورتر در صورت قطع برق حداقل 100 میلی ثانیه طول می کشد تا از جریان موجود به جریان باتری تغییر یابد. این شرایط در مورد تجهیزات ساده مانند روشنایی و فن ها قابل قبول می باشد، اما اگر یک سیستم کامپیوتر به یک اینورتر متصل باشد، در این بازه زمانی که تعویض جریان صورت گیرد، شما تمامی اطلاعات را از دست خواهید داد. از طرف دیگر، UPS تنها 3 الی 5 میلی ثانیه طول می کشد تا تعویض جریان را انجام دهد، بنابراین پشتیبانی از دستگاه ها و تجهیزات حساس با اسنفاده از اینورتر اطمینان شما را از چند جهت افزایش می دهد.
امروزه UPSهای خانگی که ترکیبی از اینورتر و UPS می باشد نیز در بازار موجود هستند. بنابراین نیازی به انتخاب یو پی اس جداگانه برای دستگاه های الکتریکی خود ندارید.

اینورتر یا UPS؟

انواع اینورتر


در اصل دو فناوری برای اینورترها وجود دارد.
اگر بخواهید از کاربرد و انواع اینورتر برای تجهیزات و وسایل الکتریکی خود مانند تلویزیون و رایانه به دلیل زمان انتقال سریع استفاده کنید، اینورترهای Pure Sine Wave ایده آل هستند. هر زمانی در جایی از اصطلاحاتی مانند پردازش سیگنال دیجیتال (Digital Signal Processing) و یا میکرو کنترلر (Micro-Controller Based) استفاده شد بدین معناست که اینورتر Sine Wave می باشد.
اینورترهای Modified Sine Wave یا Square Wave دارای تحریف هارمونی بیشتری نسبت به اینورترهای Pure Sine Wave می باشند که اغلب در موارد استفاده برای روشنایی، فن و … قابل قبول هستند. اینورترهای Modified Sine Wave ارزا تر هستند اما به نسبت منسوخ شمرده می شوند.
در نهایت انتخاب شما، بسته به نوع استفاده و کاربری تجهیزات مورد نظرتان تعیین می گردد.

مشخصات فنی اینورتر

مشخصات زیر برای هر نوع اینورتری قابل مشاهده و بررسی می باشد:

1- ولت-آمپر (VA):

رنج این مشخصه، بار ابنورتر را مشخص می نماید. به عوان مثال، یک اینورتر ممکن است VA1500 یا VA2000 باشد.

2- ولتاژ باتری:

باتری تعیین می کند که اینورتر چه مدت می تواند فعال باشد. مدت زمان کارکرد اینورتر شما بستگی به قطعی برق در آن منطقه دارد. واحد اندازه گیری آن V یا ولت می باشد، به عنوان مثال: 12ولت، 24ولت و … . ولتاژ باتری باید با مشخصات اینورتر مطابقت داشته باشد.

3- زمان شارژ باتری:

بسیاری از مدل های اینورتر نشانگر زمان، جهت مدت زمان مورد نیاز برای شارژ کامل باتری را دارا می باشند.

4- ویژگی های ایمنی:

ویژگی های ایمنی متنوعی مانند زنگ صوتی، حفاظت در برابر اتصال کوتاه، حفاظت در برابر اضافه بار، حفاظت در برابر اضافه ولتاژ و ویژگی تنظیم مجدد خودکار در اینوترها وجود دارد.

5- گارانتی:

به هنگام خرید اینورترها به مدت زمان سرویس دهی، تعمیر و نگهداری توجه نمایید.

6- سایر ویژگی ها:

امروزه، اینورترها مجهز به نمایشگر LCD می باشند که به شما کمک می کند زمان شارژ مورد نیاز ، اضافه بار، وضعیت باتری و … را کنترل نمایید.

نیازمندی های توان اینورتر خود را بشناسید:

برای دانستن کل بار (بر حسب وات) که برای بک آپ یا پیتشبانی نیاز دارید، وات دستگاهی را که قصد استفاده از اینورتر برای آن را دارید، به اینورتر اضافه نمایید. در زیر به برخی از مشخصات توان لوازم خانگی اشاره شده است:

Appliance Power
60 W light bulb 60 W
100 W light bulb 100 W
Tube light 40 W
Table Fan 25 W
Ceiling Fan 50 W
CFL As per indication on cover
Laptop 75 W
Desktop Computer 150 W
Refrigerator 150-400 W
Television (32”) 150 W

برای مثال ، جهت محاسبه VA یک اینورتر، باید تمامی وات های محاسبه شده را در ضریبی به نام Power Factor ضرب نمایید (که نشان دهنده کارایی تجهیزات است).
وات = VA x کارایی
اگر 80% رابه عنوان سطح کارایی معمولی در نظر بگیریم،
وات = VA x 0.8
VA = 500/0.8
بنابراین برای بک آپ از 500 وات، به اینورتر حداقل 625VA نیاز داریم.


نکاتی که باید در محاسبه توان در نظر داشته باشد:


• اگر قصد استفاده از تمامی وسایل موجود خود به طو همزمان راندارید، می توانید برآورد میزان نیاز به توان و انرژی را بر این اساس پایین بیاورید.
• اگر وسایل برگی مانند موتو، پمپ و کمپرسور(یخچال، ماشین لباسشویی) را در نظر بگیرید، مصرف برق آن ها را فقط در زمان مصرفی لحاظ نکنید بلکه قدرت اولیه برای راه اندازی و شروع به کار آن را نیز محاسبه نمایید.
• این روزها برخی از لوازم بزرگ با تکنولوژی ویژه اینورترها عرضه می گردند. این ها به گونه ای طراحی شده اند که به هنگام راه اندازی، بار زیادی از برق را مصرف نکنند.
• اینورترها درای خیز ولتاژ ناگهانی هستند. این حالت زمانی ست که یک اینورتر برای شروع کار و راه اندازی خود به طور موقت از میزان بار زیادی مصرف کند. این رنج بر اساس حداکثر توان مصرفی و مدت زمان است که اینورتر قبل از آسیب دیدن می تواند شروع به کار کند.

انواع باتری ها

• باتری های اسید سرب نیاز به نگهداری منظم دارند. لازم است سطح الکترولیت باید همیشه چک و بررسی شود.
• باتری های توبولار گران تر هسنند، اما به نگهداری کمتری نیاز دارند، راندمان بالاتری ارائه می دهند و عمر بیشتری دارند.
• باتری هایی که نیاز به تعمیر و نگهداری ندارند، باتری های اسید سرب مهر و موم شده هستند که همان طورکه از نام آن ها پیداست، نیاز به نگهداری ندارند، اما از لحاظ قمیتی کمی گران هستند.

اینورتر خورشیدی

اینورترها ممکن است جهت شارژ از انرژی خورشیدی استفاده نمایند. حتی هنگامی که برق هم موجود باشد آن ها از انرژی خورشید بهره می گیرند. بدین ترتیب می توانید در مصرف برق صرفه جویی کنید.

اینورتر خورشیدی
اینورتر خورشیدی

لیست محصولات اینورتر تهران برق

Rate this post
آخرین مقالات