تهران برق مرجع خرید تجهیزات برق روشنایی, برق صنعتی

کلید محافظ جان LS

شرکت LS الکتریک

می توان گفت کمپانی LS واقع در کشور کره جنوبی تقریباً یکی از رهبران در راه حل های اتوماسیون صنعتی و صنعت برق می باشد که به صورت جهانی مورد حمایت مصرف کنندگان خود قرار گرفته است. ریشه‌های تأسیس گروه ال ‌اس به سال ۱۹۳۶ و راه‌اندازی نخستین شرکت زیرمجموعه این گروه، به نام جانگهانگ اسملتر بازمی‌گردد. صنایع مختلفی توسط این کمپانی پدید آمدند که در حوزه های متفاوتی فعالیت می کنند. زیر مجموعه هایی که تحت نظارت اصلی شرکت LS هستند دارای فعالیت هایی در حوزه: کابل ‌های برق و کابل‌ های مخابراتی، تجهیزات الکتریکی و اتوماسیون، ذوب و پالایش مس، مدیریت سرمایه‌گذاری، توزیع ال ‌ان ‌جی و ال‌ پی‌ جی می باشند. گروه ال‌ا س در سال ۲۰۰۳ در پی جدایی از شرکت ال ‌جی گروپ، توسط خانواده کو (از بنیانگذاران شرکت ال‌ جی) تشکیل شد. در حال حاضر گروه ال‌ اس دارای بیش از ۱۰۰ شرکت تابعه می‌باشد، که در ۲۵ کشور جهان فعالیت می ‌نمایند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر آنیانگ، گیونگگی، کره جنوبی قرار دارد و سهام آن در بازار بورس کره معامله می‌شود.

تهیه کلید محافظ جان

کلید محافظ جان LS

کلید محافظ جان که RCD یا RCCB نامیده می شود و مخفف عبارت Residual-Current Circuit Breaker می باشد وظیفه مقایسه کردن جریان های ورودی و خروجی را به عهده دارند. اگر دستگاه ها درست کار کنند ، تمامی جریان های ورودی که از طریق سیم فاز به وسایل وارد می شود باید در نهایت از سیم نول به شبکه بازگردد. اگر در وسایل برقی مشکلی بر اثر اتصال بدنه یکی از دستگاه ‌های الکتریکی به وجود بیاید که درآن جریان الکتریکی به جای برگشتن از راه سیم نول از راه زمین به منبع برگردد اصطلاحاً می‌گویند جریان نشت پیداکرده است، به همین علت برخی افراد به این نوع کلیدهای، کلید نشت جریان نیز می گویند. همچنین ممکن است جریان نشتی از راه بدن فردی که با زمین تماس دارد و تصادفاً دستش با قسمت برقدار مدار تماس پیدا کرده است به وجود آید. این مساله باعث می شود تا مقدار جریان عبوری از سیم نول کاهش یابد و مقداری اختلاف بین جریان سیم فاز و نول به وجود بیاید که به این اختلاف جریان پسماند یا  Residual current می گویند. در زیر به توضیحات مختصری در مورد کلیدهای محافظ جان اشاره می نماییم.

کلید محافظ جان  LS یا همانRCD  نوعی دستگاه های سوئیچینگ ایمنی هستند. آن ها به جهت سه نوع متفاوت از محافظت طراحی شده اند:

  • محافظت در برابر خطا. هر نوع تریپ جریان (منظور همان قطعی جریان بر اثر خطاست) بستگی به مقاومت سیستم ارت (زمین) ساختمان دارد.
  • محافظت اضافه. کلیدهای محافظ جان LS جریان خطای بیشتر از 30 میلی آمپر را تجاوز نمی کنند.
  • محافظت در برابر حریق. در این نوع محافظت جریان عبوری مجاز بیشتر از 300 میلی آمپر نخواهد بود.

کلید محافظ جان RCD  جریان نشتی را در یک مدار کنترل می کند. ساختار کلیدهای محافظ جان LS به این گونه است که از سیم پیچ های سیم پیچی شده در اطراف یک هسته از جنس آهن خالص که مغناطیس پذیری آن زیاد است، یکی (سیم پیچ اولیه) در برابر هر هادی (فاز) مدار محافظت شده است. هنگامی که عدم تعادل جریان بین هادی های فاز تشخیص داده شود، یک ولتاژ در سیم پیچ تریپ اعمال می شود که ورود برق را به مدار محافظت شده قطع می کند. به طور کلی کلیدهای محافظ جان از کلیدهای مینیاتوری خیلی حساس تر هستند. حساسیت آن ها بین میلی آمپر تا آمپر می باشد.

نحوه عملکرد کلید محافظ جان LS
عملکرد کلید محافظ جان به این صورت است که اگر اختلافی در جریان های فاز و نول به وجود بیاید شدت میدان مغناطیسی یک طرف ضعیف تر می شود و قطعه فلزی به یک طرف چرخیده و به کنتاکت سمت قوی تر می چسبد واین کار باعث می شودکه پیش از آسیب ‌رسیدن به فرد در چند دهم یا صدم ثانیه مدار را قطع کند.

انواع کلید محافظ جان LS

با استفاده از تشخیص نوع استاندارد کلید محافظ جان می توان به نوع کاربرد انواع آن ها پی برد. در زیر به شرح مختصری از انواع آن ها می پردازیم.

  • کلید محافظ جان (RCCB) بدون محافظت در برابر اضافه بار و مطابق با استانداردهای BS EN 61008 ، BS 4293، BS EN 62423. می باشد.
  • کلید محافظ جان (RCCB) بدون محافظت در برابر اضافه بار و مطابق با استاندارد BS EN 61009.
  • پریز برق که می بایست دارای یک کلید محافظ (SRCD) با یا بدون حفاظت از جریان بیش از حد BS 7288 باشد.
  • کلید محافظ جان قابل حمل (PRCD) مطابق با استاندارد BS 7071.
  • کلید محافظ جان ترکیبی (RCBO) که در واقع ترکیبی از همان کلید محافظ جان و کلید مینیاتوری می باشد که عملکرد هر دو نوع کلید را دارا می باشد.

با مراجعه به هر استانداردی که در بالا ذکر شده است می توانید نوع ملزومات آن را مطالعه نمایید.

نحوه نصب کلید محافظ جان LS

کلیدهای محافظ جان LS به عنوان یک محافظ نشتی جریان با دقت بالا در ابتدای خط هر فیدر قرار می گیرد و در دو مدل دو پل و چهار پل می باشند. در مدل دو پل دو سیم فاز و نول به قسمت ورودی کلید وصل می شوند و در مدل چهار پل برق سه فاز ورودی به همراه نول وارد کلید می شوند و خروجی کلیدها به قسمت بعدی مدار وصل می شوند. به این صورت فاز با نول و فاز با فاز ایزوله می شوند و در صورت وجود نشتی جریان کلید محافظ جان عمل می کند و به اپراتور امکان بررسی و رفع مشکل نشتی جریان در تابلو برق را می دهد.

لیست قمیت کلید محافظ جان LS

لیست قیمت کلید محافظ جان LS در قسمت دسته بندی های کلیدهای فروشگاه تخصصی تهران برق درج شده است. خرید کلید محافظ جان LS خیلی راهکاری ساده و آسان برای کاربران این محصول می باشد. همچنین مانند سایر تجهیزات این سایت مختصری از مشخصات آن در بخش مربوطه لحاظ شده است. فروش کلید محافظ جان LS که در گروه محصولات و تجهیزات الکتریکی پر فروش و پر طرفدار قرار دارد، به صورت کاملاً تخصصی توسط کارشناسان ماهر صورت می پذیرد. در وصرت وجود هرگونه سوال و یا ابهامی در محصولات مورد نظر حتما با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

Rate this post
آخرین مقالات